X

Hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel napi hírfigyelőnkre, hogy első kézből értesülhessen a legfontosabb hírekről, eseményekről.

Aki lemarad, az kimarad!

Napi hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel naponta megjelenő hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön a piac híreiről, eseményeiről. Kérjük töltsön ki minden mezőt a sikeres feliratkozáshoz.

Ön szerint másnak is érdekes lehet ez a cikk?

Töltse ki az űrlapot, és küldje el e-mailben!

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a rendezvény?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Regisztráció az Arcképcsarnokba

Szerepelni szeretne az ingatlanpiaci Arcképcsarnokban? Küldje el regisztrációs kérelmét az alábbi adatlap kitöltésével. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Adatmódosítás

Szeretné az itt található adatokat módosítani? Kérjük írjon üzenetet munkatársunknak, aki elvégzi a kért módosításokat.

Kapcsolatfelvétel

Vegye fel a kapcsolatot vele:

Dübörög a kiskereskedelem. Nyomulnak a márkák, épülnek a plázák

2018. Március 07. Retail
A hazai kereskedelmi ingatlanpiacon a retail szektor kissé az iroda- és raktárpiac mögé szorult, kevesebb látványos fejlesztés zajlik a kiskereskedelemben. Pedig itt is vannak történések, érdemes rápillantani a folyamatokra. Csörgő Anitát, a CBRE kiskereskedelmi részlegének vezetőjét is megkérdeztük, hogy röviden jellemezze a jelenlegi piaci helyzetet.

Növekvő vásárlóerő és forgalom

Nemrég jött ki a legfrissebb KSH-statisztika, miszerint januárban a kiskereskedelmi forgalom 7,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az adat meglepte a szakértőket, hiszen ilyen magas évkezdetre nem számítottak. Az egyes termékcsoportokon belül a nem élelmiszer jellegű árucikkek eladásai 11,6 százalékkal haladták meg az előző évit, vagyis az üzemanyag mellett a tartós cikkek jelentős eladási növekedést produkáltak. Emellett javul a fogyasztói bizalom, valamint a turizmushoz kapcsolódóan számos vállalkozás profitál a gazdasági növekedésből.

A kiskereskedelem felfutását továbbra is segítik a makrogazdasági tényezők, amelyek hatást gyakorolnak a folyamatos reálbér-növekedésre. Emellett a vásárlóerő a stabil financiális háttérnek és a GDP-nek köszönhetően növekszik. A vásárlóerő 11,8%-kal nőtt egy év alatt, amely azért jelentős teljesítmény, és ebben a növekedésben megelőzzük a régiós országokat. Persze még így is jelentős az elmaradás, hiszen az EU átlagában ez a szám 8400 euró/fő, míg a cseheknél és a lengyeleknél 6700 euró/fő.

„A lakossági kereslet alapjai immár a negyedik egymást követő évben szilárdak maradtak, és várhatóan idén is marad ez a stabilitás. Ez egyértelműen pozitívan hatott a kiskereskedők teljesítményére, bizonyos esetekben akár 20% fölötti forgalomnövekedést is regisztrálhattunk. Érdekesség, hogy a középkategóriás márkák átlagfölötti növekedéssel számolhattak, míg a luxusmárkák kevésbé sikeres évet zártak. A jelentős fizetésemelések következtében az átlagos vásárlóerő is növekszik, amely a háztartások többsége számára előnyös. Nem véletlenül a H&M, a CCC és a Pepco nyitotta a legtöbb új üzletet tavaly szerte az országban. A 2016-os új belépők, mint a Palmers és a Max&Co folytatták az expanziót, hogy csak néhány márkát említsünk” – elemezte a piaci helyzetet Csörgő Anita, a CBRE kiskereskedelmi részlegének vezetője.

Érkeznek az új márkák

Az egyes hazai régiók közötti különbségek továbbra is megmaradtak, Budapest szokás szerint túlteljesít, és a hazai átlagot 23%-kal haladja meg. Azonban érdekes, hogy az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező Észak-Magyarország és Dél-Dunántúl kiemelkedő növekedéssel számolhatott, így szűkült a különbség Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Az élénkülés következményeként a prime bérleti díjak folyamatosan emelkedve elérték a 130 eurót/m2/hó az CBRE adatai szerint.

„A CBRE 14 új kiskereskedelmi márkát regisztrált 2017-ben, amelyek új szereplőként érkeztek a magyar piacra – ez nyilvánvaló növekedés a 2016-os adatokhoz képest, amikor 11 belépőt figyelhettünk meg. Azonban ez az adat még mindig elmarad a konkurens közép-európai fővárosokhoz képest. Pozitívumként értékelhetjük, hogy az új belépők fele a divatszektorból érkezett, többségük középkategóriás brand. Amíg 2016-ban a piacon az új belépők között az új kávézó és étterem koncepciók domináltak, addig tavaly a divatmárkák növekvő érdeklődését tapasztalhattuk Magyarországon, és ez a trend idén is folytatódhat” – magyarázta Csörgő Anita.

„A kiskereskedők számára a legnagyobb nehézséget a magyarországi expanzió során a magas forgalmi adó és a kvalifikált munkaerő hiánya, illetve azok növekvő költségei jelentik. Ennek ellenére idén a tavalyinál jobb évre számítunk, hiszen a kereslet alapjai továbbra is szilárdak. Bár Budapest marad az elsődleges lokáció az új brandek számára, olyan városok, mint Győr vagy Debrecen is egyre vonzóbbá válik néhány kiskereskedő részére” – tette hozzá.

Bővülések, fejlesztések

2017 az élénkülés jeleit mutatta a fejlesztésekre vonatkozóan is a korábbi esztendők gyér teljesítményéhez képest, így például az IKEA átadta harmadik, 33 ezer m2-es áruházát Dél-Pesten. Már épül az 53 ezer m2-es Etele Plaza Dél-Budán, a kelenföldi intermodális csomópont vonzáskörzetében. Az ECE által régóta tervezett 50 ezer m2-es Aquincum Center esetében megkezdődtek a bérlői megbeszélések, így 2021-ben megvalósulhat ez a pláza is. Ezen kívül Budapesten az elkövetkezendő öt évben több bevásárlóközpontot megújítanak, amelyek a növekvő igényeket jelzik. Így a Shopmark idén év végére, míg a Campona és az Arena Plaza későbbre ígéri a változást. Az utóbbinál bizonyos funkciók áthelyezésével szeretnék a bérbeadható területeket megnövelni a jelenlegi ingatlanban, vázolta a terveket Csörgő Anita

Az Imochan egy 15 ezer négyzetméteres strip mallt tervez Solymáron az Auchan áruház mellett, Soroksáron pedig a már meglévő üzletközpontját szeretné 11 ezer m2-vel bővíteni. Mindkét projekt előkészítő fázisban van, így valószínűleg 2019 lesz a megvalósítás éve.

Miközben a piac az új, illetve az újjávarázsolt bevásárlóközpontokra vár, addig a kisebb plázák is megújulnak, így pl. a Csillagvár Óbudán. Idén év vége felé pedig megnyílik végre a Párisi Udvar ötcsillagos szálloda is, ahol mintegy 2000 m2-nyi kiskereskedelmi tér várja majd a vásárlókat. De a Petőfi Sándor utca mellett épülő Szervita Square is 4500 m2-nyi retail területtel fog rendelkezni.

Média forrás: realista.hu
A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Dübörög a kiskereskedelem. Nyomulnak a márkák, épülnek a plázák

A hazai kereskedelmi ingatlanpiacon a retail szektor kissé az iroda- és raktárpiac mögé szorult, kevesebb látványos fejlesztés zajlik a kiskereskedelemben. Pedig itt is vannak történések, érdemes rápillantani a folyamatokra. Csörgő Anitát, a CBRE kiskereskedelmi részlegének vezetőjét is megkérdeztük, hogy röviden jellemezze a jelenlegi piaci helyzetet.

Növekvő vásárlóerő és forgalom

Nemrég jött ki a legfrissebb KSH-statisztika, miszerint januárban a kiskereskedelmi forgalom 7,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az adat meglepte a szakértőket, hiszen ilyen magas évkezdetre nem számítottak. Az egyes termékcsoportokon belül a nem élelmiszer jellegű árucikkek eladásai 11,6 százalékkal haladták meg az előző évit, vagyis az üzemanyag mellett a tartós cikkek jelentős eladási növekedést produkáltak. Emellett javul a fogyasztói bizalom, valamint a turizmushoz kapcsolódóan számos vállalkozás profitál a gazdasági növekedésből.

A kiskereskedelem felfutását továbbra is segítik a makrogazdasági tényezők, amelyek hatást gyakorolnak a folyamatos reálbér-növekedésre. Emellett a vásárlóerő a stabil financiális háttérnek és a GDP-nek köszönhetően növekszik. A vásárlóerő 11,8%-kal nőtt egy év alatt, amely azért jelentős teljesítmény, és ebben a növekedésben megelőzzük a régiós országokat. Persze még így is jelentős az elmaradás, hiszen az EU átlagában ez a szám 8400 euró/fő, míg a cseheknél és a lengyeleknél 6700 euró/fő.

„A lakossági kereslet alapjai immár a negyedik egymást követő évben szilárdak maradtak, és várhatóan idén is marad ez a stabilitás. Ez egyértelműen pozitívan hatott a kiskereskedők teljesítményére, bizonyos esetekben akár 20% fölötti forgalomnövekedést is regisztrálhattunk. Érdekesség, hogy a középkategóriás márkák átlagfölötti növekedéssel számolhattak, míg a luxusmárkák kevésbé sikeres évet zártak. A jelentős fizetésemelések következtében az átlagos vásárlóerő is növekszik, amely a háztartások többsége számára előnyös. Nem véletlenül a H&M, a CCC és a Pepco nyitotta a legtöbb új üzletet tavaly szerte az országban. A 2016-os új belépők, mint a Palmers és a Max&Co folytatták az expanziót, hogy csak néhány márkát említsünk” – elemezte a piaci helyzetet Csörgő Anita, a CBRE kiskereskedelmi részlegének vezetője.

Érkeznek az új márkák

Az egyes hazai régiók közötti különbségek továbbra is megmaradtak, Budapest szokás szerint túlteljesít, és a hazai átlagot 23%-kal haladja meg. Azonban érdekes, hogy az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező Észak-Magyarország és Dél-Dunántúl kiemelkedő növekedéssel számolhatott, így szűkült a különbség Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Az élénkülés következményeként a prime bérleti díjak folyamatosan emelkedve elérték a 130 eurót/m2/hó az CBRE adatai szerint.

„A CBRE 14 új kiskereskedelmi márkát regisztrált 2017-ben, amelyek új szereplőként érkeztek a magyar piacra – ez nyilvánvaló növekedés a 2016-os adatokhoz képest, amikor 11 belépőt figyelhettünk meg. Azonban ez az adat még mindig elmarad a konkurens közép-európai fővárosokhoz képest. Pozitívumként értékelhetjük, hogy az új belépők fele a divatszektorból érkezett, többségük középkategóriás brand. Amíg 2016-ban a piacon az új belépők között az új kávézó és étterem koncepciók domináltak, addig tavaly a divatmárkák növekvő érdeklődését tapasztalhattuk Magyarországon, és ez a trend idén is folytatódhat” – magyarázta Csörgő Anita.

„A kiskereskedők számára a legnagyobb nehézséget a magyarországi expanzió során a magas forgalmi adó és a kvalifikált munkaerő hiánya, illetve azok növekvő költségei jelentik. Ennek ellenére idén a tavalyinál jobb évre számítunk, hiszen a kereslet alapjai továbbra is szilárdak. Bár Budapest marad az elsődleges lokáció az új brandek számára, olyan városok, mint Győr vagy Debrecen is egyre vonzóbbá válik néhány kiskereskedő részére” – tette hozzá.

Bővülések, fejlesztések

2017 az élénkülés jeleit mutatta a fejlesztésekre vonatkozóan is a korábbi esztendők gyér teljesítményéhez képest, így például az IKEA átadta harmadik, 33 ezer m2-es áruházát Dél-Pesten. Már épül az 53 ezer m2-es Etele Plaza Dél-Budán, a kelenföldi intermodális csomópont vonzáskörzetében. Az ECE által régóta tervezett 50 ezer m2-es Aquincum Center esetében megkezdődtek a bérlői megbeszélések, így 2021-ben megvalósulhat ez a pláza is. Ezen kívül Budapesten az elkövetkezendő öt évben több bevásárlóközpontot megújítanak, amelyek a növekvő igényeket jelzik. Így a Shopmark idén év végére, míg a Campona és az Arena Plaza későbbre ígéri a változást. Az utóbbinál bizonyos funkciók áthelyezésével szeretnék a bérbeadható területeket megnövelni a jelenlegi ingatlanban, vázolta a terveket Csörgő Anita

Az Imochan egy 15 ezer négyzetméteres strip mallt tervez Solymáron az Auchan áruház mellett, Soroksáron pedig a már meglévő üzletközpontját szeretné 11 ezer m2-vel bővíteni. Mindkét projekt előkészítő fázisban van, így valószínűleg 2019 lesz a megvalósítás éve.

Miközben a piac az új, illetve az újjávarázsolt bevásárlóközpontokra vár, addig a kisebb plázák is megújulnak, így pl. a Csillagvár Óbudán. Idén év vége felé pedig megnyílik végre a Párisi Udvar ötcsillagos szálloda is, ahol mintegy 2000 m2-nyi kiskereskedelmi tér várja majd a vásárlókat. De a Petőfi Sándor utca mellett épülő Szervita Square is 4500 m2-nyi retail területtel fog rendelkezni.

Média forrás: realista.hu

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!

iroda.hu V. Díjátadó Gála Irodablog.hu - Munka. Stílus. Design. theBAR by iroda.hu Ingatlan évkönyv 2014-2015

PARTNEREINK

MBSZ IMEDIA - Médiafigyelő Médiafigyelés MTI Brand Trend HuGBC