Ezek a Tesco tervei Magyarországon

Az áruházlánc működésében természetes módon változásokat hozott a kijárási korlátozás, illetve az idősek védett vásárlási idősávja. Mivel a koronavírus-járvány márciustól a mindennapok része, már a második hullámmal összefüggésben hozott intézkedések előtt több fogatókönyvvel készültek. Rájuk is hatalmas nyomás nehezedett a pandémia tavaszi szakaszában, hogy gyorsan és hatékonyan reagáljanak, azaz gondoskodhassanak munkatársaik és vásárlóik biztonságáról, emellett ki tudják szolgálni a pánikvásárlókat.

Nagy kérdés most, hogy a cég lengyelországi kivonulása után inkább erősödhet-e a hazai Tesco régiós szerepe, vagy előfordulhat, hogy a vállalat ezt a piacot is elhagyja. Pártos Zsolt hangsúlyozta, hogy ezzel négyről három országra olvadt az a piac, amelyre globálisan sok esetben egy közös halmazként tekint az anyavállalat.

Az már jó ideje látható volt, hogy a lengyelországi helyzet teljesen más, mint a magyar, a cseh vagy a szlovák, hosszú évek óta veszteségesen működött, és a piaci részesedése mindössze 5 százalék körüli szinten állt, míg a többi országban kiegyensúlyozott jövedelmezőség volt a jellemző, 10-15 százalék feletti súllyal az élelmiszer-kiskereskedelemben. A lengyel jó ideje különutas Tesco-leány volt egyedi kihívásokkal és megoldásokkal, a másik három piac, köztük a magyar pedig a növekedési potenciál, a profittermelés lehetősége szempontjából kisebb, de ígéretesebb egységet alkothat. Jó lehetőség a magyar Tesco számára is, hogy a központi struktúra hozzáadott értéke ezután erre a három országra koncentrálódhat, nagyobb támogatást kaphat a tervezés, eredményesebb lehet a működés.

Szó esett arról is, hogy átalakították a hazai hálózatot, ami számos esetben az alapterület és a termékkínálat csökkenésével járt. Jó néhány áruház több mint húsz évvel ezelőtt nyílt meg, és azóta a vásárlói igények sokat változtak, amit hosszú ideig fizikailag nem képeztek le. Előbb a nem élelmiszertermékek számottevő részének beszerzése terelődött át a virtuális térbe, majd most már az élelmiszereknél is hasonló trendek körvonalazódnak. Az áruházak alapterületének észszerű csökkentése egyúttal lehetőséget kínált arra, hogy helyet adjanak ruházati üzleteknek, éttermeknek, gyógyszertárnak vagy postának, komplexebb, vonzóbb szolgáltatási palettát létrehozva.

Fotó: shutterstock.com