X

Hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel napi hírfigyelőnkre, hogy első kézből értesülhessen a legfontosabb hírekről, eseményekről.

Aki lemarad, az kimarad!

Napi hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel naponta megjelenő hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön a piac híreiről, eseményeiről. Kérjük töltsön ki minden mezőt a sikeres feliratkozáshoz.

 

Ön szerint másnak is érdekes lehet ez a cikk?

Töltse ki az űrlapot, és küldje el e-mailben!

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a rendezvény?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Regisztráció az Arcképcsarnokba

Szerepelni szeretne az ingatlanpiaci Arcképcsarnokban? Küldje el regisztrációs kérelmét az alábbi adatlap kitöltésével. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Adatmódosítás

Szeretné az itt található adatokat módosítani? Kérjük írjon üzenetet munkatársunknak, aki elvégzi a kért módosításokat.

Kapcsolatfelvétel

Vegye fel a kapcsolatot vele:

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy naponta hírlevelet küldjünk neked a legfontosabb ingatlanpiaci hírekről, e célból hozzájárulsz az ehhez szükséges személyes adataid kezeléséhez. Adatait a hozzájárulásod alapján a hírlevelek küldése céljából kezeljük. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a leiratkozásoddal egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Balogh László
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.

Hogyan befolyásolja az irodapiacot a járvány? Megkérdeztük a szakértőket

2020. Április 06. Urbanisztika
Az irodaházak tulajdonosainak és bérlőinek tevékenységét is érinti a járvány, elég ha csak az előtérbe kerülő távmunkáról beszélünk. Még korai lenne átfogó következtetéseket levonni, arra majd csak jó néhány hónap múlva kerülhet sor. Jelenleg csupán a tüneteket vázolhatjuk fel részlegesen. A piaci szereplők véleményére voltunk kíváncsiak: hogyan látják a válság hatását a mindennapok világára.

Madler Attila, a CPI Hungary vagyonkezelési igazgatója

Túl rövid idő telt el ahhoz, hogy a járványnak az irodapiac fundamentumaira gyakorolt középtávú hatását meg lehetne jósolni. Egyelőre operatívabb szinten, az épületek üzemszerű működésének biztosításáról és a bérlői megkeresések kezeléséről érdemes és kell beszélni.

A járvány hatása természetesen mindenhol jelen van. Minden bérlőnk számára biztosítjuk az irodaházak rendeltetésszerű használatát, nem zártunk be ideiglenesen egy épületet sem.  Műszaki és higiéniai szempontból is megtettük a szükséges megelőző intézkedéseket, folyamatosan követjük az aktuális híreket, és szükség esetén lépéseket teszünk. Elsődleges a bérlők biztonsága, így felkészültünk az épületeink biztonságos és higiénés üzemeltetésére.

Az irodabérlők most jellemzően a legnagyobb költségtételek csökkentésére koncentrálnak, ami jellemzően a munkabér. Később jönnek majd a kisebb volumenű költségsorok, ahová az irodabérleti díj is fog tartozni. A bérlőktől csak szórványosan jönnek megkeresések, és azok is csak a fizetési határidő növelésére irányulnak.

A vírus miatti korlátozások folyamatosan változnak, ennek megfelelően a helyzet még nem alkalmas arra, hogy közös megoldást vagy stratégiát lehessen kidolgozni. Ezekre pár hónap múlva kerülhet sor a járvány függvényében, amelyek bérlő és bérbeadó specifikusak lesznek, általános szabály vagy recept azonban nincs.

Diófa Alapkezelő

A legtöbb nemzetközi bérlőnk home office megoldásra rendezkedett be, általában olyan munkafolyamatoknak az elvégzésére tartanak ügyeleti rendszert, ami otthonról nem végezhető. Az irodaházakban a dolgozói létszám csökkent, aki teheti, otthonról dolgozik.

Az épületeket továbbra is üzemeltetjük, a változás annyi, hogy minden szabályt és megelőző intézkedést betartunk, ami csak lehetséges és szükséges. Az adott ingatlan lehetőségeihez mérten (gépészeti- és elektromos rendszerek kialakításától, szakaszolhatóságától függően) a műszaki üzemeltetést igyekszünk a szükséges szinten tartani ebben az időszakban, hogy ezzel akár közös költség megtakarítást érhessünk el a bérlőink számára.

Mind a budapesti, mind a vidéki portfolióinkban a bérbeadottság közel 100%-os, és a bérlőink stabil háttérrel rendelkeznek, így nem számítunk tömeges felmondásokra. Emellett fel vagyunk készülve arra, ha egy-egy bérlőnek átmenetileg fizetési nehézségei támadnak.

Meglátásunk szerint mindenkinek megterhelő az együttes hatás, emiatt fontosnak tartjuk a piaci szereplők közötti párbeszédet és kooperációt. Bizakodunk abban, hogy a belátható időn belül újra megindulhat az összes szektorban a munka. A bérlőinkkel és partnereinkkel szorosan együttműködve próbálunk túllenni a jelenlegi nehézségeken. Természetesen, számítunk az állami beavatkozások és ágazati, piaci segítő „csomagok” és intézkedések sikerességére.

Tilki Róbert, a Robertson Hungary ügyvezető igazgatója

Már 2-3 hete tart a „maradunk otthon” állapot, ami érezhető a cégek bevételein is. Nehéz előre tervezni, mivel nem tudjuk, meddig tarthat a gazdasági fék. Számos kutatás, becslés jelent meg arról, hogy mely ágazatokban, és milyen mértékben várható a visszaesés. Az irodapiac a gazdaság tükre azzal együtt, hogy sokkal lassabban reagálhat a változásokra.

Az elmúlt hetekben nagyon sok régi, és jelenlegi ügyfelünk keresett meg azzal, hogy mit látunk, mi lesz az irodapiacon, hogyan lehet majd lekövetni a változásokat. A folyamatban lévő tranzakciók nagy valószínűséggel lezárásra kerülnek, azonban a bérlők a korábban jelzett dinamikus bővüléssel már nem számolnak, és valószínűleg több rugalmasságot próbálnak majd beépíteni a szerződéseikbe. Az új igények keresés szinte leállt, csak azon cégek indulnak el, akik nem tudják elhalasztani a probléma kezelését legalább 2-3 hónappal.

A bérleti díj egy cég költségei között a második-harmadik helyen szerepel, így a bérlőnek több más lehetősége is van költségcsökkentésre. Az irodaépületek tulajdonosai a befektetőik és a finanszírozó bankok felé kötelezettségeket vállaltak, így a legtöbb esetben nincs is lehetőségük kompromisszumokat tenni. Ne felejtsük el, sok irodaházat külföldről finanszíroznak, és a moratórium ezekre a hitelekre nem vonatkozik.

A cégek egy része most talán úgy gondolja, hogy nem használja majd a jövőben az irodáját, hiszen a home office -nak nincs bérleti díj költsége.  Azonban nem gondolom, hogy ez hosszú távon működőképes lesz, ráadásul több kutatás is rávilágít, illetve a személyes tapasztalatok is megerősítik, hogy igenis szükség van irodára és személyes kapcsolattartásra.

Tóth Mariann, a HB Reavis magyarországi bérbeadási igazgatója

Azt, hogy pontosan meddig fokozódik a jelenlegi járványhelyzet, és milyen gazdasági kimenetele lesz, még senki sem látja át tisztán, éppen ezért korai lenne bármilyen találgatásba bocsátkozni a bérleti díjak tekintetében.

A HB Reavis Agora Budapest projektje ebből a szempontból speciális helyzetben van, mivel az első fázis épületeit az elkövetkezendő hónapokban adjuk át, a bérlőink még nem költöztek be, így bérleti díjfizetés jelenleg nem történik. Bízunk benne, hogy amikorra az Agora megtelik élettel, már egy sokkal jobb piaci helyzetről beszélhetünk.

Fotó: anderm - shutterstock.com

Média forrás: realista.hu
A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Hogyan befolyásolja az irodapiacot a járvány? Megkérdeztük a szakértőket

2020. Április 06. Urbanisztika
Az irodaházak tulajdonosainak és bérlőinek tevékenységét is érinti a járvány, elég ha csak az előtérbe kerülő távmunkáról beszélünk. Még korai lenne átfogó következtetéseket levonni, arra majd csak jó néhány hónap múlva kerülhet sor. Jelenleg csupán a tüneteket vázolhatjuk fel részlegesen. A piaci szereplők véleményére voltunk kíváncsiak: hogyan látják a válság hatását a mindennapok világára.

Madler Attila, a CPI Hungary vagyonkezelési igazgatója

Túl rövid idő telt el ahhoz, hogy a járványnak az irodapiac fundamentumaira gyakorolt középtávú hatását meg lehetne jósolni. Egyelőre operatívabb szinten, az épületek üzemszerű működésének biztosításáról és a bérlői megkeresések kezeléséről érdemes és kell beszélni.

A járvány hatása természetesen mindenhol jelen van. Minden bérlőnk számára biztosítjuk az irodaházak rendeltetésszerű használatát, nem zártunk be ideiglenesen egy épületet sem.  Műszaki és higiéniai szempontból is megtettük a szükséges megelőző intézkedéseket, folyamatosan követjük az aktuális híreket, és szükség esetén lépéseket teszünk. Elsődleges a bérlők biztonsága, így felkészültünk az épületeink biztonságos és higiénés üzemeltetésére.

Az irodabérlők most jellemzően a legnagyobb költségtételek csökkentésére koncentrálnak, ami jellemzően a munkabér. Később jönnek majd a kisebb volumenű költségsorok, ahová az irodabérleti díj is fog tartozni. A bérlőktől csak szórványosan jönnek megkeresések, és azok is csak a fizetési határidő növelésére irányulnak.

A vírus miatti korlátozások folyamatosan változnak, ennek megfelelően a helyzet még nem alkalmas arra, hogy közös megoldást vagy stratégiát lehessen kidolgozni. Ezekre pár hónap múlva kerülhet sor a járvány függvényében, amelyek bérlő és bérbeadó specifikusak lesznek, általános szabály vagy recept azonban nincs.

Diófa Alapkezelő

A legtöbb nemzetközi bérlőnk home office megoldásra rendezkedett be, általában olyan munkafolyamatoknak az elvégzésére tartanak ügyeleti rendszert, ami otthonról nem végezhető. Az irodaházakban a dolgozói létszám csökkent, aki teheti, otthonról dolgozik.

Az épületeket továbbra is üzemeltetjük, a változás annyi, hogy minden szabályt és megelőző intézkedést betartunk, ami csak lehetséges és szükséges. Az adott ingatlan lehetőségeihez mérten (gépészeti- és elektromos rendszerek kialakításától, szakaszolhatóságától függően) a műszaki üzemeltetést igyekszünk a szükséges szinten tartani ebben az időszakban, hogy ezzel akár közös költség megtakarítást érhessünk el a bérlőink számára.

Mind a budapesti, mind a vidéki portfolióinkban a bérbeadottság közel 100%-os, és a bérlőink stabil háttérrel rendelkeznek, így nem számítunk tömeges felmondásokra. Emellett fel vagyunk készülve arra, ha egy-egy bérlőnek átmenetileg fizetési nehézségei támadnak.

Meglátásunk szerint mindenkinek megterhelő az együttes hatás, emiatt fontosnak tartjuk a piaci szereplők közötti párbeszédet és kooperációt. Bizakodunk abban, hogy a belátható időn belül újra megindulhat az összes szektorban a munka. A bérlőinkkel és partnereinkkel szorosan együttműködve próbálunk túllenni a jelenlegi nehézségeken. Természetesen, számítunk az állami beavatkozások és ágazati, piaci segítő „csomagok” és intézkedések sikerességére.

Tilki Róbert, a Robertson Hungary ügyvezető igazgatója

Már 2-3 hete tart a „maradunk otthon” állapot, ami érezhető a cégek bevételein is. Nehéz előre tervezni, mivel nem tudjuk, meddig tarthat a gazdasági fék. Számos kutatás, becslés jelent meg arról, hogy mely ágazatokban, és milyen mértékben várható a visszaesés. Az irodapiac a gazdaság tükre azzal együtt, hogy sokkal lassabban reagálhat a változásokra.

Az elmúlt hetekben nagyon sok régi, és jelenlegi ügyfelünk keresett meg azzal, hogy mit látunk, mi lesz az irodapiacon, hogyan lehet majd lekövetni a változásokat. A folyamatban lévő tranzakciók nagy valószínűséggel lezárásra kerülnek, azonban a bérlők a korábban jelzett dinamikus bővüléssel már nem számolnak, és valószínűleg több rugalmasságot próbálnak majd beépíteni a szerződéseikbe. Az új igények keresés szinte leállt, csak azon cégek indulnak el, akik nem tudják elhalasztani a probléma kezelését legalább 2-3 hónappal.

A bérleti díj egy cég költségei között a második-harmadik helyen szerepel, így a bérlőnek több más lehetősége is van költségcsökkentésre. Az irodaépületek tulajdonosai a befektetőik és a finanszírozó bankok felé kötelezettségeket vállaltak, így a legtöbb esetben nincs is lehetőségük kompromisszumokat tenni. Ne felejtsük el, sok irodaházat külföldről finanszíroznak, és a moratórium ezekre a hitelekre nem vonatkozik.

A cégek egy része most talán úgy gondolja, hogy nem használja majd a jövőben az irodáját, hiszen a home office -nak nincs bérleti díj költsége.  Azonban nem gondolom, hogy ez hosszú távon működőképes lesz, ráadásul több kutatás is rávilágít, illetve a személyes tapasztalatok is megerősítik, hogy igenis szükség van irodára és személyes kapcsolattartásra.

Tóth Mariann, a HB Reavis magyarországi bérbeadási igazgatója

Azt, hogy pontosan meddig fokozódik a jelenlegi járványhelyzet, és milyen gazdasági kimenetele lesz, még senki sem látja át tisztán, éppen ezért korai lenne bármilyen találgatásba bocsátkozni a bérleti díjak tekintetében.

A HB Reavis Agora Budapest projektje ebből a szempontból speciális helyzetben van, mivel az első fázis épületeit az elkövetkezendő hónapokban adjuk át, a bérlőink még nem költöztek be, így bérleti díjfizetés jelenleg nem történik. Bízunk benne, hogy amikorra az Agora megtelik élettel, már egy sokkal jobb piaci helyzetről beszélhetünk.

Fotó: anderm - shutterstock.com

Média forrás: realista.hu

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!

iroda.hu V. Díjátadó Gála Irodablog.hu - Munka. Stílus. Design. theBAR by iroda.hu Ingatlan évkönyv 2014-2015

PARTNEREINK

MBSZ IMEDIA - Médiafigyelő Médiafigyelés MTI Brand Trend HuGBC