Ilyen lesz az okospláza Dél-Budán – beszélgetés Tatár Tiborral, a Futureal vezérigazgatójával
Az alapkőletételi ünnepségén beszélgettünk Tatár Tiborral, a Futureal vezérigazgatójával az épülő, 55 ezer m2 alapterületű Etele Plaza legfontosabb jellemzőiről. Mi a titka az okosplázának, hogyan tud majd versenyképes lenni a nagy konkurensekkel szemben, milyen bérlők fognak itt üzletet nyitni, ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
– Melyek lesznek a bevásárlóközpont jellegzetességei, amelyek megkülönböztetik majd Budapest vezető plázáitól, és vonzza majd a látogatókat?
– A tervezés során alaposan körbejártuk, hogy a nagyvilágban és különösen Európában mely trendek uralkodnak a kiskereskedelemben és a bevásárlóközpontok piacán. Számos üzletközpontot személyesen megnéztünk, tanulmányoztuk az európai plázák világát, és a legjobb mintákat gyűjtöttük össze, hogy azután a helyi adottságoknak és lehetőségeknek megfelelően beépítsük a saját projektünkbe.
– Budapest meglehetősen telített a bevásárlóközpontokat tekintve, itt a kerületben is több pláza üzemel, említhetjük mindjárt az Allee-t, vagy a Budaörsi út túloldalán a MOM Parkot. Hogyan lehet versenyképes az Etele Plaza abban a retail szektorban, ahol a lapokat a versenytársak már korábban leosztották, a piacot pedig felosztották?
– Az Etele Plaza esetében a környéken megszokottnál nagyobb alapterülettel rendelkezünk majd, és a bérlői összetételünk is modernebb lesz, így például lesznek olyan márkáink, amelyek itt elegendő hellyel fognak rendelkezni, hogy a teljes szortimentet behozzák az új üzleteikbe. Több ezer vásárlót kérdeztünk meg egy előzetes közvélemény-kutatás során, amelyből kiderül, hogy van egy markáns vásárlói réteg, amely hajlandó messzebbre is elutazni, hogy a kedvenc márkája legnagyobb üzletében a legnagyobb áruválasztékból vásárolhasson. Budán ilyen tekintetben piaci rés mutatkozik. Továbbá az ételudvar nálunk a legnagyobbak egyike lesz, szintén látványos minőséget képvisel majd a mozink, illetve a tömegközlekedési és autós megközelíthetőségünk szintén kiemelkedő lesz. A felsorolt tényezők egyenként is sikeressé tehetnek egy bevásárlóközpontot, de így együtt nagyot sokat számít a versenyképesség vonatkozásában.
– A bérlői összetételt tekintve miben lesz erősebb az Etele Plaza, mint a már üzemelő bevásárlóközpontok?
– A nagy divatvállalkozások összes márkája itt lesz a teljes koncepcióval, ami már olyan vonzerő, amely miatt a távolabbról érkező is minket választ, hiszen a nagyobb szortiment egyetlen helyen megtalálható. Mindemellett a tehetős budai vásárlóközönségnek is hozunk be márkákat, így összességében erős lesz a kínálatunk, nagyon optimisták vagyunk.
– Az Etele Plaza mennyire lehet Kelenföld új városközpontja? Hogyan készülnek erre a szerepre, és ehhez milyen funkciókat és szolgáltatásokat helyeznek el a falak között?
– A városközponti szerepet számos tényező erősíti, illetve alapozza meg. Egyrészt a pályaudvar túloldalán épülő Budapest One nagyon sikeres projekt lesz, a bérlői érdeklődés alapján egy wow-effektust érzékelünk. Ha teljesen kiépül az irodanegyed, akkor 65 ezer négyzetméternyi területen fog dolgozni 5-6 ezer fő. Mi már a Corvin Sétány kapcsán megtapasztaltuk, hogy jelentős a szinergiahatás az irodaházak és a bevásárlóközpont között. A kötődés később már nem csak a hétköznapokra terjed majd ki, hanem akár a hétvégén is ide jönnek az irodisták vásárolni vagy/és szórakozni.
Másrészt itt jelentős a népsűrűség, hiszen a lakótelepek és a zöldövezetek egyaránt megtalálhatók a közvetlen környezetben, így a tömeget és a tehetős rétegeket egyaránt tudjuk prezentálni. Harmadrészt folyamatosan keressük a kapcsolatot – idén formalizálódhat is az együttműködés – a kormányzati szereplők, a kerület, a főváros, a közlekedési vállalatok és a Futureal-csoport között, hogy összefogva egységes koncepció mentén fejlesszük Dél-Budát. Negyedrészt pedig az új budai szuperkórház hatalmas infrastrukturális beruházásokat igényel, ráadásul az egészségügyi intézménynek erős szinergiái lesznek a bevásárlóközponttal.
– Gyakran halljuk az okospláza kifejezést a fejlesztés kapcsán. Mit fog ez jelenteni a gyakorlatban? Hogyan hat a digitalizáció és a technológia fejlődése majd az Etele Plaza mindennapi működésére, illetve műszaki adottságaira?
– Itt már mindent elintézhetünk úgy, hogy folyamatosan támaszkodunk az okos eszközeinkre. Részletesen végiggondoltuk azt a folyamatot, ahogy valaki elindul, plázát választ, parkol vagy tömegközlekedést vesz igénybe, vásárol, szórakozik, majd hazautazik. E folyamat minden mozzanatába próbáltuk beépíteni a digitalizációt. Vannak olyan terveink, amelyek a bérlők együttműködését igénylik majd, de emellett egy teljes online applikációt fejlesztünk. Az okospláza alatt nem az üzemeltetésre gondolunk, hiszen az már természetes, hogy egyedi mérőeszközökkel felszerelt épületüzemeltetési rendszert használunk, hanem mi a vásárlók számára kényelmet és élményt kínáló okos megoldásokról beszélünk. 2020-ra a nyitásra minden meg fog valósulni.