X

Hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel napi hírfigyelőnkre, hogy első kézből értesülhessen a legfontosabb hírekről, eseményekről.

Aki lemarad, az kimarad!

Napi hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel naponta megjelenő hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön a piac híreiről, eseményeiről. Kérjük töltsön ki minden mezőt a sikeres feliratkozáshoz.

 

Ön szerint másnak is érdekes lehet ez a cikk?

Töltse ki az űrlapot, és küldje el e-mailben!

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a rendezvény?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Regisztráció az Arcképcsarnokba

Szerepelni szeretne az ingatlanpiaci Arcképcsarnokban? Küldje el regisztrációs kérelmét az alábbi adatlap kitöltésével. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Adatmódosítás

Szeretné az itt található adatokat módosítani? Kérjük írjon üzenetet munkatársunknak, aki elvégzi a kért módosításokat.

Kapcsolatfelvétel

Vegye fel a kapcsolatot vele:

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy naponta hírlevelet küldjünk neked a legfontosabb ingatlanpiaci hírekről, e célból hozzájárulsz az ehhez szükséges személyes adataid kezeléséhez. Adatait a hozzájárulásod alapján a hírlevelek küldése céljából kezeljük. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a leiratkozásoddal egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Nádai Gábor
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.

Irodák a raktárpiacon. Wellbeing és csocsó a logisztikai parkokban

2018. Június 26. Raktár
A logisztikai központokban és a city logisztikában az automatizáció és a digitalizáció térnyerése, valamint a wellbeing átalakítják az ipari létesítmények irodaigényeit is. De milyen tendenciák figyelhetők meg jelenleg?

A logisztikai központok, city logisztikai helyszínek, raktárak és egyéb ipari létesítmények a munkatársak elhelyezésére összevolumenében jelentős irodakapacitással is rendelkeznek. Azonban a digitalizáció térnyerése, valamint a wellbeing ezekre a munkahelyekre is hatást gyakorol, hiszen egyrészt egyre kevesebb igény van az élőmunkára, másrészt a munkahelyi trendek begyűrűznek az ipari létesítményekbe is. De hogyan csapódnak le ezek a tendenciák a logisztikai központok irodafunkcióiban?

Sok iroda áll üresen

Először nézzünk néhány adatot kiindulópontként! A Budapest Research Forum 2018 első negyedéves adatai szerint a raktárpiacon mindössze 3,22% volt az üresedési ráta az irodaterületek nélkül, vagyis történelmi szintre süllyedt a kihasználatlanság, ellenben az ipari ingatlanokban található irodák üresedése elérte a 11,57%-ot, amely meglehetősen magas. Itt is megkülönböztethetjük a két nagy raktárpiaci ingatlantípust, hiszen amíg a city logisztikában az összirodaterület csaknem 20%-a üresen áll, addig a logisztikai parkok esetében az irodaüresedés mindössze 9,6% volt az első negyedévben. Az irodák üresedési mutatóiban azonban az is közrejátszik, hogy nem feltétlenül az irodák az üresek, hanem sok esetben az ide sorolt szociális terek (mint pl. mosdó, öltöző, konyha stb.).

Az is igaz, hogy a city logisztikában meghatározóbb az irodák nagyságrendje, hiszen az összes városi bérlemény 25%-a iroda, köszönhetően annak, hogy itt nagyobb arányú a munkaerő jelenléte, mint a logisztikai parkokban, ahol ez a szám csak 10%. Ráadásul általában itt kisebb cégközpontokat is elhelyeznek, hiszen a vállalatok nem akarnak még külön munkahelyet is bérelni, ezért a city logisztikában nagyobb az irodafunkció aránya, mint egy logisztikai parkban.

A jelentős üresedésnek számos oka van, ugyanakkor nehéz egzakt módon feltárni a kihasználatlanság mértékének mozgatórugóit, hiszen e tekintetben nem állnak rendelkezésre pontos adatok, elemzések. Az biztos, hogy a raktárállomány jelentős része olyan időszakban épült, amikor az élő munkának nagyobb szerepe volt, több emberre volt még szükség.

Az automatizáció térnyerése

Az automatizáció térnyerésével ugyanakkor csökken a kékgalléros munkatársak szerepe, amely a meglévő iroda- és/vagy szociális bérlemények üresedésének növekedéséhez vezethet. A technológia biztonságosabb és költséghatékonyabb megoldás, kevesebb hibázási lehetőség adódik, az emberi tényezőből fakadó konfliktushelyzetek is csökkennek, végső során kevesebb irodára lesz igény.

Erre kiváló példa az e-kereskedelem térnyerése, ahol a szállítmányozási/készletezési tevékenységek egyre jelentősebb része modern szoftverek segítségével történik, amely a kékgalléros munkaerő csökkenését eredményezi, miközben a fehérgallérosok szerepe részben megmarad a technológia irányításában. Bár itt is vannak kivételek, hiszen mint tudjuk, a targoncásokból mindig hiány mutatkozik. Hatalmas ütemben fejlődik a technológia, elég ha csak arra gondolunk, hogy már leltározási műveleteket is tesztelnek drónokkal.

„Jól érzékelhető a változás a piacon: az elmúlt évek során egyre csökken az ügyfeleink által igényelt iroda és szociális terület mérete, ez a már megépített ingatlanok esetében a bérbeadóknak is fejfájást okoz. Az új építésű ingatlanoknál is jellemző, hogy inkább a majdani bérlői igények mentén alakítanak ilyen területeket, ezzel a bekerülési költséget is csökkentvén. Bérbeadói tevékenységünk során nap mint nap szembesülünk a bérlő-bérbeadó közötti érdekellentéttel, az adott bérleményhez kapcsolódó túlméretezett iroda és szociális területek tekintetében. Ezek általában a raktárbérleti díj kétszeresébe kerülnek, így érthető okokból a bérlők fölöslegesen nem szeretnék azt megfizetni” – mondja Halász-Csatári Gábor, a Cushman & Wakefield hazai ipari részlegének vezetője.

„Ingatlantanácsadóként feladatunk az ilyen tárgyalási helyzetek megoldása oly módon, hogy a felek kölcsönösen elégedettek legyenek a kimenetellel. A gyártó, összeszerelő tevékenységet végző cégek esetében ez a folyamat valamelyest lassabb, hiszen sok olyan vállalattal találkozunk, ahol az élőerőnek még mindig jelentős a szerepe, és az operatív funkciókat még nem váltotta ki az automatizáció. Természetesen itt is számítunk a fokozatos csökkenésre a területigények tekintetében, ez a folyamat a robotika jelentős térnyerésével várhatóan fel fog gyorsulni a szektorban” – teszi hozzá Halász-Csatári Gábor.

Jóllét és kényelem

Az is tendencia - különösen Budapesten -, hogy a nagy logisztikai szolgáltatóknál a telephelyek és az irodafunkciók különválnak, vagyis egyes részlegek, mint pl. HR, pénzügy vagy marketing, értékesítés egyre nagyobb arányban irodaházakba települ, míg az M0-ásnál található telephelyeken a raktározás, előkészítés, szállítmányozás marad. Ez a folyamat összefügg a wellbeing térhódításával, vagyis nem csak a belvárosi cégek irodáiban fontos immár a kényelem, az emberközpontú, igényes munkakörnyezet, hanem bizony a logisztikai szolgáltatók alkalmazottai is igénylik ezt a fajta szofisztikációt.

A munkahelyi trendek azonban nem csak az irodaházakba költöztetett munkaerő kényelmére korlátozódnak, hanem a logisztikai parkokban dolgozók jólléte is előtérbe kerül, ennek egyik jó példája, hogy az Auchan új disztribúciós központjában még relaxációs részt is kialakítanak a dolgozóknak.

Az ingatlanfejlesztők és üzemeltetők számára is egyre fontosabb a raktározási paraméterek és az igényelt technológiai feltételek mellett a munkatársak 21. századi elhelyezése, miközben a fővárosi és a vidéki adottságok eltérő megoldásokat eredményeznek. A Rudolph Logistik Gruppe Magyarországon mintegy 65 ezer négyzetméteren kínál logisztikai szolgáltatásokat, többek között Tatabányán nemrég 23 ezer m2-re növelték a bérelhető területeiket, így ők első kézből láthatják a legújabb kori munkavállalói igényeket.

„Tapasztalataink szerint a logisztikában a technológiai forradalom vívmányai mellett továbbra is nagyon fontos szerepet játszik az élő munkaerő, így törekednünk kell arra, hogy úgy alakítsuk ki a munkahelyeket, hogy az optimális legyen mind a munkavállaló, mind a munkavégzés szempontjából. Igyekszünk az operatív területekhez kapcsolódó funkciókat betöltő kollégáknak (pl. adminisztráció) az operáció közelében irodát biztosítani. Számos példa van arra, hogy az ügyfél a raktárainkban bérelt területhez közel szeretne irodát bérelni. Logisztikai csarnokaink kialakításának köszönhetően rugalmasan tudunk ügyfeleink igényeire reagálni, és a kívánt helyre, az operáció közvetlen szomszédságába irodát telepíteni” –  magyarázza Kószás Attila, a Rudolph Logistik Gruppe cégvezetője.

Meg kell említenünk a strukturális üresedés kérdését is, hiszen a kihasználatlan irodák egy része olyan bérlemények, amelyek a régebbi igényeknek megfelelően nem kellően szeparálhatók, vagy a szükséges alaprajzi elrendezésre nem alkalmasak. Egy-egy ipari létesítményben több cég is bérelhet raktárterületet, miközben a kapcsolódó szociális blokkok, irodaterületek nehezen lehatárolhatók kisebb egységekre, így praktikus okokból sok esetben a cégek nem használják ki a teljes kapacitást.

Média forrás: realista.hu
A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Irodák a raktárpiacon. Wellbeing és csocsó a logisztikai parkokban

A logisztikai központokban és a city logisztikában az automatizáció és a digitalizáció térnyerése, valamint a wellbeing átalakítják az ipari létesítmények irodaigényeit is. De milyen tendenciák figyelhetők meg jelenleg?

A logisztikai központok, city logisztikai helyszínek, raktárak és egyéb ipari létesítmények a munkatársak elhelyezésére összevolumenében jelentős irodakapacitással is rendelkeznek. Azonban a digitalizáció térnyerése, valamint a wellbeing ezekre a munkahelyekre is hatást gyakorol, hiszen egyrészt egyre kevesebb igény van az élőmunkára, másrészt a munkahelyi trendek begyűrűznek az ipari létesítményekbe is. De hogyan csapódnak le ezek a tendenciák a logisztikai központok irodafunkcióiban?

Sok iroda áll üresen

Először nézzünk néhány adatot kiindulópontként! A Budapest Research Forum 2018 első negyedéves adatai szerint a raktárpiacon mindössze 3,22% volt az üresedési ráta az irodaterületek nélkül, vagyis történelmi szintre süllyedt a kihasználatlanság, ellenben az ipari ingatlanokban található irodák üresedése elérte a 11,57%-ot, amely meglehetősen magas. Itt is megkülönböztethetjük a két nagy raktárpiaci ingatlantípust, hiszen amíg a city logisztikában az összirodaterület csaknem 20%-a üresen áll, addig a logisztikai parkok esetében az irodaüresedés mindössze 9,6% volt az első negyedévben. Az irodák üresedési mutatóiban azonban az is közrejátszik, hogy nem feltétlenül az irodák az üresek, hanem sok esetben az ide sorolt szociális terek (mint pl. mosdó, öltöző, konyha stb.).

Az is igaz, hogy a city logisztikában meghatározóbb az irodák nagyságrendje, hiszen az összes városi bérlemény 25%-a iroda, köszönhetően annak, hogy itt nagyobb arányú a munkaerő jelenléte, mint a logisztikai parkokban, ahol ez a szám csak 10%. Ráadásul általában itt kisebb cégközpontokat is elhelyeznek, hiszen a vállalatok nem akarnak még külön munkahelyet is bérelni, ezért a city logisztikában nagyobb az irodafunkció aránya, mint egy logisztikai parkban.

A jelentős üresedésnek számos oka van, ugyanakkor nehéz egzakt módon feltárni a kihasználatlanság mértékének mozgatórugóit, hiszen e tekintetben nem állnak rendelkezésre pontos adatok, elemzések. Az biztos, hogy a raktárállomány jelentős része olyan időszakban épült, amikor az élő munkának nagyobb szerepe volt, több emberre volt még szükség.

Az automatizáció térnyerése

Az automatizáció térnyerésével ugyanakkor csökken a kékgalléros munkatársak szerepe, amely a meglévő iroda- és/vagy szociális bérlemények üresedésének növekedéséhez vezethet. A technológia biztonságosabb és költséghatékonyabb megoldás, kevesebb hibázási lehetőség adódik, az emberi tényezőből fakadó konfliktushelyzetek is csökkennek, végső során kevesebb irodára lesz igény.

Erre kiváló példa az e-kereskedelem térnyerése, ahol a szállítmányozási/készletezési tevékenységek egyre jelentősebb része modern szoftverek segítségével történik, amely a kékgalléros munkaerő csökkenését eredményezi, miközben a fehérgallérosok szerepe részben megmarad a technológia irányításában. Bár itt is vannak kivételek, hiszen mint tudjuk, a targoncásokból mindig hiány mutatkozik. Hatalmas ütemben fejlődik a technológia, elég ha csak arra gondolunk, hogy már leltározási műveleteket is tesztelnek drónokkal.

„Jól érzékelhető a változás a piacon: az elmúlt évek során egyre csökken az ügyfeleink által igényelt iroda és szociális terület mérete, ez a már megépített ingatlanok esetében a bérbeadóknak is fejfájást okoz. Az új építésű ingatlanoknál is jellemző, hogy inkább a majdani bérlői igények mentén alakítanak ilyen területeket, ezzel a bekerülési költséget is csökkentvén. Bérbeadói tevékenységünk során nap mint nap szembesülünk a bérlő-bérbeadó közötti érdekellentéttel, az adott bérleményhez kapcsolódó túlméretezett iroda és szociális területek tekintetében. Ezek általában a raktárbérleti díj kétszeresébe kerülnek, így érthető okokból a bérlők fölöslegesen nem szeretnék azt megfizetni” – mondja Halász-Csatári Gábor, a Cushman & Wakefield hazai ipari részlegének vezetője.

„Ingatlantanácsadóként feladatunk az ilyen tárgyalási helyzetek megoldása oly módon, hogy a felek kölcsönösen elégedettek legyenek a kimenetellel. A gyártó, összeszerelő tevékenységet végző cégek esetében ez a folyamat valamelyest lassabb, hiszen sok olyan vállalattal találkozunk, ahol az élőerőnek még mindig jelentős a szerepe, és az operatív funkciókat még nem váltotta ki az automatizáció. Természetesen itt is számítunk a fokozatos csökkenésre a területigények tekintetében, ez a folyamat a robotika jelentős térnyerésével várhatóan fel fog gyorsulni a szektorban” – teszi hozzá Halász-Csatári Gábor.

Jóllét és kényelem

Az is tendencia - különösen Budapesten -, hogy a nagy logisztikai szolgáltatóknál a telephelyek és az irodafunkciók különválnak, vagyis egyes részlegek, mint pl. HR, pénzügy vagy marketing, értékesítés egyre nagyobb arányban irodaházakba települ, míg az M0-ásnál található telephelyeken a raktározás, előkészítés, szállítmányozás marad. Ez a folyamat összefügg a wellbeing térhódításával, vagyis nem csak a belvárosi cégek irodáiban fontos immár a kényelem, az emberközpontú, igényes munkakörnyezet, hanem bizony a logisztikai szolgáltatók alkalmazottai is igénylik ezt a fajta szofisztikációt.

A munkahelyi trendek azonban nem csak az irodaházakba költöztetett munkaerő kényelmére korlátozódnak, hanem a logisztikai parkokban dolgozók jólléte is előtérbe kerül, ennek egyik jó példája, hogy az Auchan új disztribúciós központjában még relaxációs részt is kialakítanak a dolgozóknak.

Az ingatlanfejlesztők és üzemeltetők számára is egyre fontosabb a raktározási paraméterek és az igényelt technológiai feltételek mellett a munkatársak 21. századi elhelyezése, miközben a fővárosi és a vidéki adottságok eltérő megoldásokat eredményeznek. A Rudolph Logistik Gruppe Magyarországon mintegy 65 ezer négyzetméteren kínál logisztikai szolgáltatásokat, többek között Tatabányán nemrég 23 ezer m2-re növelték a bérelhető területeiket, így ők első kézből láthatják a legújabb kori munkavállalói igényeket.

„Tapasztalataink szerint a logisztikában a technológiai forradalom vívmányai mellett továbbra is nagyon fontos szerepet játszik az élő munkaerő, így törekednünk kell arra, hogy úgy alakítsuk ki a munkahelyeket, hogy az optimális legyen mind a munkavállaló, mind a munkavégzés szempontjából. Igyekszünk az operatív területekhez kapcsolódó funkciókat betöltő kollégáknak (pl. adminisztráció) az operáció közelében irodát biztosítani. Számos példa van arra, hogy az ügyfél a raktárainkban bérelt területhez közel szeretne irodát bérelni. Logisztikai csarnokaink kialakításának köszönhetően rugalmasan tudunk ügyfeleink igényeire reagálni, és a kívánt helyre, az operáció közvetlen szomszédságába irodát telepíteni” –  magyarázza Kószás Attila, a Rudolph Logistik Gruppe cégvezetője.

Meg kell említenünk a strukturális üresedés kérdését is, hiszen a kihasználatlan irodák egy része olyan bérlemények, amelyek a régebbi igényeknek megfelelően nem kellően szeparálhatók, vagy a szükséges alaprajzi elrendezésre nem alkalmasak. Egy-egy ipari létesítményben több cég is bérelhet raktárterületet, miközben a kapcsolódó szociális blokkok, irodaterületek nehezen lehatárolhatók kisebb egységekre, így praktikus okokból sok esetben a cégek nem használják ki a teljes kapacitást.

Média forrás: realista.hu

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!

iroda.hu V. Díjátadó Gála Irodablog.hu - Munka. Stílus. Design. theBAR by iroda.hu Ingatlan évkönyv 2014-2015

PARTNEREINK

MBSZ IMEDIA - Médiafigyelő Médiafigyelés MTI Brand Trend HuGBC