X

Hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel napi hírfigyelőnkre, hogy első kézből értesülhessen a legfontosabb hírekről, eseményekről.

Aki lemarad, az kimarad!

Napi hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel naponta megjelenő hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön a piac híreiről, eseményeiről. Kérjük töltsön ki minden mezőt a sikeres feliratkozáshoz.

 

Ön szerint másnak is érdekes lehet ez a cikk?

Töltse ki az űrlapot, és küldje el e-mailben!

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a rendezvény?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Regisztráció az Arcképcsarnokba

Szerepelni szeretne az ingatlanpiaci Arcképcsarnokban? Küldje el regisztrációs kérelmét az alábbi adatlap kitöltésével. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Adatmódosítás

Szeretné az itt található adatokat módosítani? Kérjük írjon üzenetet munkatársunknak, aki elvégzi a kért módosításokat.

Kapcsolatfelvétel

Vegye fel a kapcsolatot vele:

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy naponta hírlevelet küldjünk neked a legfontosabb ingatlanpiaci hírekről, e célból hozzájárulsz az ehhez szükséges személyes adataid kezeléséhez. Adatait a hozzájárulásod alapján a hírlevelek küldése céljából kezeljük. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a leiratkozásoddal egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Balogh László
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.

Professzionális látlelet a magyar irodaházakról! Díjak és költségek minden mennyiségben

2020. Július 29. Urbanisztika
A LEO FM Benchmarking III. kötetben a hazai irodapiac is terítékre kerül, hiszen összesen 225 hazai irodaépület üzemeltetési jellemzőit gyűjtötték össze a 2018-19-es adatok alapján. Most lássuk a részleteket!

A budapesti irodapiacon az elmúlt néhány évben rekord szintre emelkedett az irodák iránti kereslet, ezzel párhuzamosan a kínálat is jelentősen megnőtt, idén is a járvány ellenére nagy mennyiségben kerül a piacra új állomány. A KSH jelentés alapján országos szinten a bérleti díjak tekintetében is jelentős emelkedés tapasztalható, a LEO (Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége) tapasztalatai szerint az épületek üzemeltetési költségei a bérleti díjemelkedést is meghaladó mértékben nőttek, a legutóbbi 2018-as felmérés óta több mint 20%-kal.

A jelenlegi elemzésben 225 irodaház szerepel, ebből 166 budapesti és 59 vidéki. A vizsgált irodaházak 67%-a 5-20 éve épült Budapesten. Szembetűnő, hogy a korábbi 2%-os új építésű állományhoz képest most a minta 11%-a 5 éven belül elkészült ingatlant tesz ki, vagyis a világválságot követő fellendülés következtében tovább fiatalodott a fővárosi piac. Vidéken ezzel éppen ellentétes trend tapasztalható, az irodai ingatlanállomány folyamatosan öregszik, a 20-50 év között átadott épületek aránya a 2015-ös 62%-ról 2018-ban 73%-ra emelkedett.

Az irodaházak 70%-a a belvárosban helyezkedik el, a maradék 30% pedig megoszlik a külváros és a városon kívülre területek között. Vidéken egyenletes megoszlásban helyezkednek el az irodaházak, szinte hasonlók a darabszámok a belváros, a külváros és a városon kívüli elhelyezkedés tekintetében. A kutatásban részt vevő irodák összterülete az előzőkhez képest megduplázódott, több mint 2 millió négyzetméter irodaterületről áll adat rendelkezésre, ezen belül a vizsgált vidéki irodaállomány közel 330.000 m2-re emelkedett.

Milyen tevékenységekből áll az üzemeltetés?

Mivel a felmérésben elsősorban a LEO FM szolgáltató tagvállalatai vettek részt, ezért a tulajdonosok által üzemeltetett ingatlanok aránya a kutatásban elenyésző. Most nézzük meg az üzemeltetési/szolgáltatási díjak szerkezetét! Természetesen a teljes díjtételek közül a közmű díjak a legmagasabbak. Ezt követi a műszaki üzemeltetés, és valamivel alacsonyabb költséghányaddal a takarítás, amely közel azonos nagyságrendet jelent, mint a recepció, biztonsági őrzés.  Mivel mindhárom terület rendkívül munkaerő-igényes, ezért ezeken a területeken jelentős bérnövekedés zajlott le az utóbbi két évben.

A korábbi kutatásokhoz képest (2015 és 2017) a 15 éves épületeknél jelentősen csökkent a teljes üzemeltetés díja. A legfiatalabb épületeknél kiemelkedő a költségdíj, amely magyarázható a magasabb technológiai színvonallal, illetve az új épületek tanulási időszakával. A szakmai befektetők esetében logikus, hogy a létesítmény jó állapota előrébb való, mint a vállalati saját tulajdon esetében, hogy a hasznosításból eredő bevételt maximalizálni lehessen. A szakmai befektetők esetén jelentősen magasabb a műszaki üzemeltetés, továbbá a recepció, biztonsági őrzés díja is (44%-kal magasabb érték).

A teljes díj díjtételeinek átlaga (Ft/m2/hó)


Lássuk a műszaki üzemeltetés részleteit!

A műszaki üzemeltetés díja négy összetevőből áll össze: operatív üzemeltetés, rendszeres karbantartás, hibajavítás és irányítás díj. Az operatív üzemeltetési díjak a legmagasabbak, és ennek a súlya - a kékgalléros állomány szokatlanul magas bérszínvonal emelkedésével - várhatóan a jövőben is tovább növekszik.

A rendszeres karbantartás és hibajavítás díjának aránya (60%/40%) abban a tartományban van, amely a nemzetközi szaksajtóban publikáltaknak is megfelel. Minden esetben, ahol 40% feletti a hibajavítás aránya a rendszeres karbantartással szemben, érdemes felülvizsgálni a tevékenység tervezését és végrehajtását.

A műszaki karbantartás és irányítás díjtétel arányának alakulása hasonló Budapesten és vidéken. Kiugróan nagy eltérés vidék esetében látható, 46% az operatív üzemeltetés aránya, de ha a rendszeres karbantartással együtt vizsgáljuk, akkor már azonos az érték (64%, illetve 63%). Ezt a belső eltérést magyarázhatja, hogy vidéken sokszor az operatív üzemeltetés során a helyi személyzet végzi el a karbantartást.

Az irodaházak műszaki komfortfokozatának és berendezésszámának emelkedésével a műszaki üzemeltetési díj/m2 is arányosan emelkedik. Most 346 Ft/m2/hó-ra nőtt a költség, ami több mint 47%-os emelkedést jelent a 2016-os adatokhoz képest.

A különböző havi fajlagos díjtételek a különböző életkorú épületeknél (Ft/m2/hó)

Az 1 m2-re jutó fajlagos közüzemi díjak közül a vásárolt villamosenergia átlaga a legmagasabb, amit a hálózati földgáz és távhő, majd a víz-csatorna és kommunális hulladék díjak követnek. A közmű fajlagos árak az előző kutatáshoz képest (2018) eltérő mértékben változtak. A villamosenergia díja ugyanannyi maradt, a hálózati földgáz fajlagos ára 83,7%-ra csökkent. A távhő díja 4.608 Ft/GJ-ről 4.368 Ft/GJ-re (94,8%), a hálózati víz pedig 593-ról 526 forintra (88,7%) csökkent, míg a kommunális hulladék fajlagos ára 4.890Ft/m3-ről 5.636 Ft/m3-re (115,3%) emelkedett.

A teremgarázzsal rendelkező épületek esetében a nemrendszeres takarítási költségek (garázstakarítás, nagytakarítás, homlokzati üveg takarítás) a teljes takarítási költség 1/3-dát teszik ki, vagyis ez a tétel egy modern irodaház esetén nem elhanyagolható.

A legutóbbi felmérés óta a napi takarítás díja 11%-kal nőtt (211Ft/m2/hó-ról 234 Ft/m2/hó-ra), ami az átlagos 29%-os építőipari dolgozói bérszínvonal emelkedéstől elmarad. Az ágazati bérnövekedést jobban követte a nagytakarítás díjának emelkedése (77%). Az irodai takarítás alkalmi díja 10Ft/m2 körül alakul átlagosan, ellenben meglepően magasabb a 1000-5000m2 közötti ingatlanok fajlagos takarítási díja: az átlagot jelentő 25Ft/m2/alkalom a néhány speciális szerződéssel takarított irodaház miatt fordul elő. A gépészeti komfort miatt teljesen más minőséget és személyes jelenlétet igényelnek a kiemelt „A+”-os irodaházak.

2018-as adatok alapján a kutatásban megadott biztonsági és recepciós szolgáltatások éves díjai irodai területen 1600-1700 Ft/Fő/óra között mozognak. Szembetűnő, hogy mindkét díjtételnél szokatlan mértékű díjemelkedés következett be 3 év alatt, a recepciós szolgáltatás esetében 96%, a biztonsági őrzés esetében 76% a növekedés.

Műszaki karbantartás és üzemeltetés díjtételei, és százalékos megoszlása

A Teljes üzemeltetési díj trend elemzése

A Teljes üzemeltetési díj a felmérések során folyamatosan nőtt, a 2013-as adatbázisban 784,2 Ft/m2/hó, a 2015-ös adatbázisban már 818,2 Ft/m2/hó, míg a 2018-as adatbázisban 984,0 Ft/m2/hó. A díjakban csak részben jelent meg a bérjellegű költségnövekedés, amelyet az üzemeltetők főleg szervezési, illetve technológiai fejlesztésekkel tudtak/tudnak kompenzálni. A vizsgált időszakban a közüzemi díjak csak minimális mértékben változtak.

A teljes üzemeltetésen belül a műszaki üzemeltetés díja a 2013-as adatbázisban 198,4Ft/m2/hó, a 2015-ös adatbázisban 223,3Ft/m2/hó, a 2018-as adatbázisban már 280,1Ft/m2/hó volt. Ez öt év alatt 41%-os díjnövekedést jelentett.

A gépészeti rendszer komfortfokozatát vizsgálva a „fűtés+hűtés” 26%-os aránya egyértelműen a „B” vagy annál alacsonyabb kategóriás komfort fokozatú irodaházakra jellemző. A modern „A” kategóriás irodaházak 58%-os aránnyal vesznek részt a mintában, amelyekre a „fűtés-hűtés-légkezelés” gépészet jellemző. Az „A+” komfort fokozatú irodaházakban ennél is magasabb fejlettségű a gépészet (fűtés + hűtés + légkezelés + párásítás), ezek aránya a mintában 15%.

A korábbi évekhez képest mind a hővisszaverő dupla üvegezés, mind a háromrétegű üvegezés aránya 2-2%-kal nőtt a teljes mintában, hiszen az épülő irodaházak már csak akkor felelnek a hőszigetelési előírásoknak, ha az előbb említett tartalommal rendekeznek.

Az irodán belül kétharmados arányban a fénycsövek jellemzők, míg 2017-ben ez az arány még 91% volt.  A 2017-es adatokhoz képest jelentős változás a LED-es világítás térnyerése, a korábbi 2%-ról az aránya 17%-ra emelkedett. A vizsgált irodaházak 22%-ában már van elektromos autó csatlakozási pont, ami 2 év alatt 14%-os emelkedést jelent.

A legutóbbi 2018-as felméréshez képest a 0-10 év közötti életkorú gépészeti rendszerek 46%-os aránya felemelkedett 52%-ra, amely egyértelműen fiatalodó gépészeti rendszereket eredményez. A mintaszám alapján szakmai alapon azt javasolja a LEO, hogy a 17%-os arányban előforduló 10-15 éves telepített rendszerek felújítását érdemes előkészíteni, és az ennél régebbi, összesen 30%-ban megtalálható rendszereket energiahatékonysági okokból is fel kell újítani.

A teljeskörű SLA rendszer működtetése az előző kutatás 9%-os arányához képest 14%-ra emelkedett. Összességében örvendetes, hogy a mintában egyre nagyobb arányban láthatunk olyan minőségszabályozási és -ellenőrzési rendszert, amely nem mennyiségi alapon írja elő a szolgáltatás teljesítését.

A kapott adatok alapján elmondható, hogy a legutóbbi felmérés óta az energiagazdálkodásban nincs jelentős fejlődés. Ha megvizsgáljuk a közüzemi díjak és az energiagazdálkodási rendszer közötti összefüggést, akkor látható, hogy az energiafogyasztás optimalizálása meghozza az eredményt, ilyen esetben akár több mint 20%-kal is csökkenthetők a költségek.

Az irodaházak továbbra is nagy %-ban rendelkeznek valamilyen fenntarthatósági tanúsítvánnyal. (Pl.: LEED, BREEAM), habár a megnövekedett mintában ezek aránya kismértékben, hozzávetőlegesen 6%-kal csökkent 2017-hez képest.

+++

A LEO FM Benchmarking III. kiadvány megrendelhető a leofm@leofm.hu e-mail címen vagy a www.fmbenchmarking.hu oldalon.

Média forrás: realista.hu
A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Professzionális látlelet a magyar irodaházakról! Díjak és költségek minden mennyiségben

A LEO FM Benchmarking III. kötetben a hazai irodapiac is terítékre kerül, hiszen összesen 225 hazai irodaépület üzemeltetési jellemzőit gyűjtötték össze a 2018-19-es adatok alapján. Most lássuk a részleteket!

A budapesti irodapiacon az elmúlt néhány évben rekord szintre emelkedett az irodák iránti kereslet, ezzel párhuzamosan a kínálat is jelentősen megnőtt, idén is a járvány ellenére nagy mennyiségben kerül a piacra új állomány. A KSH jelentés alapján országos szinten a bérleti díjak tekintetében is jelentős emelkedés tapasztalható, a LEO (Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége) tapasztalatai szerint az épületek üzemeltetési költségei a bérleti díjemelkedést is meghaladó mértékben nőttek, a legutóbbi 2018-as felmérés óta több mint 20%-kal.

A jelenlegi elemzésben 225 irodaház szerepel, ebből 166 budapesti és 59 vidéki. A vizsgált irodaházak 67%-a 5-20 éve épült Budapesten. Szembetűnő, hogy a korábbi 2%-os új építésű állományhoz képest most a minta 11%-a 5 éven belül elkészült ingatlant tesz ki, vagyis a világválságot követő fellendülés következtében tovább fiatalodott a fővárosi piac. Vidéken ezzel éppen ellentétes trend tapasztalható, az irodai ingatlanállomány folyamatosan öregszik, a 20-50 év között átadott épületek aránya a 2015-ös 62%-ról 2018-ban 73%-ra emelkedett.

Az irodaházak 70%-a a belvárosban helyezkedik el, a maradék 30% pedig megoszlik a külváros és a városon kívülre területek között. Vidéken egyenletes megoszlásban helyezkednek el az irodaházak, szinte hasonlók a darabszámok a belváros, a külváros és a városon kívüli elhelyezkedés tekintetében. A kutatásban részt vevő irodák összterülete az előzőkhez képest megduplázódott, több mint 2 millió négyzetméter irodaterületről áll adat rendelkezésre, ezen belül a vizsgált vidéki irodaállomány közel 330.000 m2-re emelkedett.

Milyen tevékenységekből áll az üzemeltetés?

Mivel a felmérésben elsősorban a LEO FM szolgáltató tagvállalatai vettek részt, ezért a tulajdonosok által üzemeltetett ingatlanok aránya a kutatásban elenyésző. Most nézzük meg az üzemeltetési/szolgáltatási díjak szerkezetét! Természetesen a teljes díjtételek közül a közmű díjak a legmagasabbak. Ezt követi a műszaki üzemeltetés, és valamivel alacsonyabb költséghányaddal a takarítás, amely közel azonos nagyságrendet jelent, mint a recepció, biztonsági őrzés.  Mivel mindhárom terület rendkívül munkaerő-igényes, ezért ezeken a területeken jelentős bérnövekedés zajlott le az utóbbi két évben.

A korábbi kutatásokhoz képest (2015 és 2017) a 15 éves épületeknél jelentősen csökkent a teljes üzemeltetés díja. A legfiatalabb épületeknél kiemelkedő a költségdíj, amely magyarázható a magasabb technológiai színvonallal, illetve az új épületek tanulási időszakával. A szakmai befektetők esetében logikus, hogy a létesítmény jó állapota előrébb való, mint a vállalati saját tulajdon esetében, hogy a hasznosításból eredő bevételt maximalizálni lehessen. A szakmai befektetők esetén jelentősen magasabb a műszaki üzemeltetés, továbbá a recepció, biztonsági őrzés díja is (44%-kal magasabb érték).

A teljes díj díjtételeinek átlaga (Ft/m2/hó)


Lássuk a műszaki üzemeltetés részleteit!

A műszaki üzemeltetés díja négy összetevőből áll össze: operatív üzemeltetés, rendszeres karbantartás, hibajavítás és irányítás díj. Az operatív üzemeltetési díjak a legmagasabbak, és ennek a súlya - a kékgalléros állomány szokatlanul magas bérszínvonal emelkedésével - várhatóan a jövőben is tovább növekszik.

A rendszeres karbantartás és hibajavítás díjának aránya (60%/40%) abban a tartományban van, amely a nemzetközi szaksajtóban publikáltaknak is megfelel. Minden esetben, ahol 40% feletti a hibajavítás aránya a rendszeres karbantartással szemben, érdemes felülvizsgálni a tevékenység tervezését és végrehajtását.

A műszaki karbantartás és irányítás díjtétel arányának alakulása hasonló Budapesten és vidéken. Kiugróan nagy eltérés vidék esetében látható, 46% az operatív üzemeltetés aránya, de ha a rendszeres karbantartással együtt vizsgáljuk, akkor már azonos az érték (64%, illetve 63%). Ezt a belső eltérést magyarázhatja, hogy vidéken sokszor az operatív üzemeltetés során a helyi személyzet végzi el a karbantartást.

Az irodaházak műszaki komfortfokozatának és berendezésszámának emelkedésével a műszaki üzemeltetési díj/m2 is arányosan emelkedik. Most 346 Ft/m2/hó-ra nőtt a költség, ami több mint 47%-os emelkedést jelent a 2016-os adatokhoz képest.

A különböző havi fajlagos díjtételek a különböző életkorú épületeknél (Ft/m2/hó)

Az 1 m2-re jutó fajlagos közüzemi díjak közül a vásárolt villamosenergia átlaga a legmagasabb, amit a hálózati földgáz és távhő, majd a víz-csatorna és kommunális hulladék díjak követnek. A közmű fajlagos árak az előző kutatáshoz képest (2018) eltérő mértékben változtak. A villamosenergia díja ugyanannyi maradt, a hálózati földgáz fajlagos ára 83,7%-ra csökkent. A távhő díja 4.608 Ft/GJ-ről 4.368 Ft/GJ-re (94,8%), a hálózati víz pedig 593-ról 526 forintra (88,7%) csökkent, míg a kommunális hulladék fajlagos ára 4.890Ft/m3-ről 5.636 Ft/m3-re (115,3%) emelkedett.

A teremgarázzsal rendelkező épületek esetében a nemrendszeres takarítási költségek (garázstakarítás, nagytakarítás, homlokzati üveg takarítás) a teljes takarítási költség 1/3-dát teszik ki, vagyis ez a tétel egy modern irodaház esetén nem elhanyagolható.

A legutóbbi felmérés óta a napi takarítás díja 11%-kal nőtt (211Ft/m2/hó-ról 234 Ft/m2/hó-ra), ami az átlagos 29%-os építőipari dolgozói bérszínvonal emelkedéstől elmarad. Az ágazati bérnövekedést jobban követte a nagytakarítás díjának emelkedése (77%). Az irodai takarítás alkalmi díja 10Ft/m2 körül alakul átlagosan, ellenben meglepően magasabb a 1000-5000m2 közötti ingatlanok fajlagos takarítási díja: az átlagot jelentő 25Ft/m2/alkalom a néhány speciális szerződéssel takarított irodaház miatt fordul elő. A gépészeti komfort miatt teljesen más minőséget és személyes jelenlétet igényelnek a kiemelt „A+”-os irodaházak.

2018-as adatok alapján a kutatásban megadott biztonsági és recepciós szolgáltatások éves díjai irodai területen 1600-1700 Ft/Fő/óra között mozognak. Szembetűnő, hogy mindkét díjtételnél szokatlan mértékű díjemelkedés következett be 3 év alatt, a recepciós szolgáltatás esetében 96%, a biztonsági őrzés esetében 76% a növekedés.

Műszaki karbantartás és üzemeltetés díjtételei, és százalékos megoszlása

A Teljes üzemeltetési díj trend elemzése

A Teljes üzemeltetési díj a felmérések során folyamatosan nőtt, a 2013-as adatbázisban 784,2 Ft/m2/hó, a 2015-ös adatbázisban már 818,2 Ft/m2/hó, míg a 2018-as adatbázisban 984,0 Ft/m2/hó. A díjakban csak részben jelent meg a bérjellegű költségnövekedés, amelyet az üzemeltetők főleg szervezési, illetve technológiai fejlesztésekkel tudtak/tudnak kompenzálni. A vizsgált időszakban a közüzemi díjak csak minimális mértékben változtak.

A teljes üzemeltetésen belül a műszaki üzemeltetés díja a 2013-as adatbázisban 198,4Ft/m2/hó, a 2015-ös adatbázisban 223,3Ft/m2/hó, a 2018-as adatbázisban már 280,1Ft/m2/hó volt. Ez öt év alatt 41%-os díjnövekedést jelentett.

A gépészeti rendszer komfortfokozatát vizsgálva a „fűtés+hűtés” 26%-os aránya egyértelműen a „B” vagy annál alacsonyabb kategóriás komfort fokozatú irodaházakra jellemző. A modern „A” kategóriás irodaházak 58%-os aránnyal vesznek részt a mintában, amelyekre a „fűtés-hűtés-légkezelés” gépészet jellemző. Az „A+” komfort fokozatú irodaházakban ennél is magasabb fejlettségű a gépészet (fűtés + hűtés + légkezelés + párásítás), ezek aránya a mintában 15%.

A korábbi évekhez képest mind a hővisszaverő dupla üvegezés, mind a háromrétegű üvegezés aránya 2-2%-kal nőtt a teljes mintában, hiszen az épülő irodaházak már csak akkor felelnek a hőszigetelési előírásoknak, ha az előbb említett tartalommal rendekeznek.

Az irodán belül kétharmados arányban a fénycsövek jellemzők, míg 2017-ben ez az arány még 91% volt.  A 2017-es adatokhoz képest jelentős változás a LED-es világítás térnyerése, a korábbi 2%-ról az aránya 17%-ra emelkedett. A vizsgált irodaházak 22%-ában már van elektromos autó csatlakozási pont, ami 2 év alatt 14%-os emelkedést jelent.

A legutóbbi 2018-as felméréshez képest a 0-10 év közötti életkorú gépészeti rendszerek 46%-os aránya felemelkedett 52%-ra, amely egyértelműen fiatalodó gépészeti rendszereket eredményez. A mintaszám alapján szakmai alapon azt javasolja a LEO, hogy a 17%-os arányban előforduló 10-15 éves telepített rendszerek felújítását érdemes előkészíteni, és az ennél régebbi, összesen 30%-ban megtalálható rendszereket energiahatékonysági okokból is fel kell újítani.

A teljeskörű SLA rendszer működtetése az előző kutatás 9%-os arányához képest 14%-ra emelkedett. Összességében örvendetes, hogy a mintában egyre nagyobb arányban láthatunk olyan minőségszabályozási és -ellenőrzési rendszert, amely nem mennyiségi alapon írja elő a szolgáltatás teljesítését.

A kapott adatok alapján elmondható, hogy a legutóbbi felmérés óta az energiagazdálkodásban nincs jelentős fejlődés. Ha megvizsgáljuk a közüzemi díjak és az energiagazdálkodási rendszer közötti összefüggést, akkor látható, hogy az energiafogyasztás optimalizálása meghozza az eredményt, ilyen esetben akár több mint 20%-kal is csökkenthetők a költségek.

Az irodaházak továbbra is nagy %-ban rendelkeznek valamilyen fenntarthatósági tanúsítvánnyal. (Pl.: LEED, BREEAM), habár a megnövekedett mintában ezek aránya kismértékben, hozzávetőlegesen 6%-kal csökkent 2017-hez képest.

+++

A LEO FM Benchmarking III. kiadvány megrendelhető a leofm@leofm.hu e-mail címen vagy a www.fmbenchmarking.hu oldalon.

Média forrás: realista.hu

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!

iroda.hu V. Díjátadó Gála Irodablog.hu - Munka. Stílus. Design. theBAR by iroda.hu Ingatlan évkönyv 2014-2015

PARTNEREINK

MBSZ IMEDIA - Médiafigyelő Médiafigyelés MTI Brand Trend HuGBC