X

Hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel napi hírfigyelőnkre, hogy első kézből értesülhessen a legfontosabb hírekről, eseményekről.

Aki lemarad, az kimarad!

Napi hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel naponta megjelenő hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön a piac híreiről, eseményeiről. Kérjük töltsön ki minden mezőt a sikeres feliratkozáshoz.

Ön szerint másnak is érdekes lehet ez a cikk?

Töltse ki az űrlapot, és küldje el e-mailben!

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a rendezvény?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Regisztráció az Arcképcsarnokba

Szerepelni szeretne az ingatlanpiaci Arcképcsarnokban? Küldje el regisztrációs kérelmét az alábbi adatlap kitöltésével. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Adatmódosítás

Szeretné az itt található adatokat módosítani? Kérjük írjon üzenetet munkatársunknak, aki elvégzi a kért módosításokat.

Kapcsolatfelvétel

Vegye fel a kapcsolatot vele:

Sodródó projektek, amelyek mentőöv után kapkodnak

2013. Március 20. Retail
A kiskereskedelmi – illetve retail-funkciót is magában foglaló – ingatlanfejlesztések során jó néhány projekt egyelőre megmaradt az álom szintjén, vagy ha meg is épült, a siker csupán a beruházó álmaiban jelent meg. Nézzünk meg most néhány sodródó projektet!

Álomsziget

A Hajógyári-szigeten mini Las Vegast tervez az Álomsziget Kft. lassan már 10 éve. A hajógyár többségi tulajdonrészét 2003-ban adták el a Plaza Centers csoportnak. Az értékbecslés és eladás nagyságrendje akkoriban kiverte a biztosítékot. A 2006-os adatok alapján 400 milliárd forint összértékű „Álomsziget” projekt keretében közel 350 ezer nm kerülne beépítésre. A projekt három fő épületegyüttesre koncentrál. Egyrészt régészeti emlékhelyek jönnek létre, itt a 2000 éves Hadrianus-palota bemutatásáról van szó, másrészt a 150 éves ipari műemléknek számító hajógyár felújítására is sor kerülne, ahol nemzetközi brandeket képviselő üzleteket képzelnek el. A harmadik elem a fő attrakció, azaz a kaszinóvárosként emlegetett szórakoztató- és üdülőközpont. A tervek között szerepelnek hotelek, kaszinó, kongresszusi központ, valamint 5500 parkolóhely. Mindemellett 300 férőhelyesre bővítenék a jacht-kikötőt, és építenének meg 2 színházat (revüszínházat és vacsoraszínházat). Sőt, még egy hajógyári múzeumot is létre akarnak hozni.

Az előzetes hatástanulmány szerint a 32 hektáros területen megépülő komplexum személyforgalma napi 24 ezer főt tehet ki. Vagyis évi 8 millió fővel kalkulálnak! A környezetterhelés mértéke laikus szemmel is nyilvánvaló, ráadásul a városvédők a sziget zöldfelületeit is veszélyben érezték, ezért 2006. őszén eredménytelen népszavazást tartottak a kerületi szabályozási tervről (KSZT), így zöld utat kapott a projekt. Mivel a sokat vitatott KSZT kiköti többek között, hogy lombkoronaszintig építhető be a terület, ezért például a konferenciaközpont és a kaszinó is a föld alá kerülne. De a beruházás nem kezdődhetett el, hiszen csak 2006-ban indultak el a régészeti feltárások. 2008-ban visszavásárolta az állam a Hadrianus-palota romjait. 2009-ben elvi építési engedélyt kapott a projekt, egy amerikai építész elkészítette a látványterveket, bár rossznyelvek szerint az építész talán egy óráig tartózkodott előzetesen a szigeten. 2009-ben kiemelt beruházássá nyilvánították, amit 2010-ben visszavontak. Ráadásul azóta a közép-európai kaszinóprojektekre is rossz idők járnak, ezért a 2013-15 közötti megvalósításra nem vennénk mérget.

GL outlet

A Budaörs mellett található outletváros három lakójából kettőt kiutált a maradék egy. Az egyiket a Group GL belga fejlesztő cég építette Törökbálinton az M0-ás, M7-es és M1-es autópályák közvetlen közelében. Akkor még a helyszín jó választásnak tűnt, ráadásul a hazánkban addig ismeretlen outlet koncepcióban gondolkodtak. A GL Outlet végül 2004 decemberében nyitotta meg kapuit, ahol több mint 120 világmárka képviseltette magát kedvező árakon. Ugyanakkor nyílt meg egy kőhajításnyira a Premier Outlets is, és akkor még senki sem gondolta, hogy ez lesz a GL végzete. Azonban másfél év múlva, 2006 táján már megjelentek a baljós árnyak, eufemisztikusan úgy fogalmaztak: a GL lemaradóban van a Premierrel szemben. Ráadásul a bérlők a gyér forgalom miatt nemigen tudták kigazdálkodni a bérleti díjakat, és az üzemeltetők felé közel 300 millió forintos adósságot halmoztak fel. Ekkor a Premier már a második ütemnél tartott.

2007 novemberében érkezett a megváltó francia Ségécé, amely igazi profi nehézbombázó a kereskedelmi ingatlanok piacán. Újult erővel indult meg tehát a GL Outlet, az üzletház átalakítása 2008 őszére fejeződött be. Aztán a nagy reményekre jött a hidegzuhany, hiszen 2009 októberében kiderült: az GL szerepel az APEH adóslistáján. 2010 végén bezártak az üzletek. Végezetül még egy fő okot is megemlíthetünk, amiért bukott a projekt. A GL egyszerűen megközelíthetetlen volt, mindenféle utakon kellett kacskaringózni ahhoz, hogy rátaláljunk a komplexumra. De végül senki sem talált rá.

M1 outlet center

Az outletváros harmadik lakója a 2008 elején átadott M1 Outlet Center lett. A 16 ezer négyzetméter kereskedelmi felülettel rendelkező outlet tulajdonosa, az FTB Invest Kft. ráadásul biztosra akart menni, hiszen még 2007 őszén megállapodást kötött a hazai és nemzetközi piacot jól ismerő ingatlan-tanácsadó CPB Hungária Kft.-vel a bérlők felkutatására. Talán a beruházók is érezték, hogy kell valami új a Premier mellett, mert jó kis marketingfogással éltek, és pláza jellegű outletnek becézték az M1-t. A hivatalos verzió szerint ez egyesíti az outlet olcsóságát a bevásárlóközpontok kényelmével. Vagyis az épületet zárt felépítményként kvázi plázaként húzták fel, így télen-nyáron jöhetett a vevő.

Aztán jött a hidegzuhany, még egy évet sem élt az M1, az üzletek máris bezártak, a cég felszámolási eljárása pedig 2009 májusában kezdődött el. A szakértők sorolták az okokat – persze utólag. Az átadás időzítése finoman szólva rosszul sikerült, hiszen a hazai kiskereskedelmi forgalom éppen akkor megtorpant. Másrészt addigra a Premier már jól kiépítette lövészárkait, és csípőből tüzelt az ellenségre, szinte minden márkát lekenyerezett. Erre a tényre a „pláza jellegű outlet” koncepció sem volt kellően hatékony ellencsapás. Ekkor jött az FMCG és a CBA. Erre meg felhúztak a sarkon még egy Aldit. Aztán hibáztatták a mélygarázst, mert a belvárosban helyhiány miatt még oké, de idekint a természet lágy ölén mégse a tuti. Ráadásul ha egyik helyen diszkontár van, akkor a másik üzletben sem hajlandó a vásárló megfizetni a teljes árat, mert akkor betérhet a belvárosi plázavilágba is. Szóval összeesküdtek a körülmények – kár érte, mert szép színe volt.

Solaris City

Budaörsön már szinte minden telket beépítettek, de még egy maradt az M1/M7 autópályák mentén. Itt tették le 2008 nyarán a Solaris City alapkövét a Whitestone Investment Consulting fejlesztésében. A Whitestone mindenesetre nagypályás játékos, hiszen olyan projektekben vett részt, mint a Palazzo Dorottya vagy a Mill Lofts. Igaz, hogy a Neo Centert is ők jegyzik, ami még mindig nem készült el a Határ úton. A tervek nagyra törőek, ahogy minálunk szokás. A Budaörs új városközpontjának aposztrofált – 17 hektáros területre kiterjedő – multifunkcionális projekt keretében 22 ezer négyzetméternyi irodát és 10 ezer négyzetméternyi retail-felületet akarnak kialakítani mintegy 50 millió euróért.

Mindenesetre a válság itt is közbeszólt, ráadásul közben több irodafejlesztés beindult a városban, még ha 2008-ban úgyis tűnt, hogy hiány mutatkozik az irodapiacon, és a budapestinél olcsóbb bérleti díjak vonzóak lehetnek. A kiskereskedelmi optimizmusukat pedig arra alapozták, hogy a közeli Auchan célközönsége főként a kevésbé tehetős társadalmi rétegeket vonzza, míg a Solaris majd a budaörsi, törökbálinti, diósdi, érdi családi házas övezetben lakó rétegeket célozza meg. Azt azonban nem értjük, hogy a gazdagabb emberek miért vásárolnának drágábban, ha olcsóbban is lehet.

 

A cikk a Retail Évkönyv 5. évfolyamának 18. oldalán található. Amennyiben szívesen olvasná évkönyvünk további cikkeit, tekintse meg az online változatot.

+ + +

Az iroda.hu-csoport internetes felületein megjelenő saját cikkek a kiadó szellemi tulajdonát képezik. Másolásukhoz, utánközlésükhez a kiadó engedélye szükséges. A kiadó saját tartalmak esetében, csak és kizárólag a lead átvételéhez járul hozzá, mely után a cikk linkjét kérjük elhelyezni!

Média forrás: Retail Évkönyv 5.
A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Sodródó projektek, amelyek mentőöv után kapkodnak

A kiskereskedelmi – illetve retail-funkciót is magában foglaló – ingatlanfejlesztések során jó néhány projekt egyelőre megmaradt az álom szintjén, vagy ha meg is épült, a siker csupán a beruházó álmaiban jelent meg. Nézzünk meg most néhány sodródó projektet!

Álomsziget

A Hajógyári-szigeten mini Las Vegast tervez az Álomsziget Kft. lassan már 10 éve. A hajógyár többségi tulajdonrészét 2003-ban adták el a Plaza Centers csoportnak. Az értékbecslés és eladás nagyságrendje akkoriban kiverte a biztosítékot. A 2006-os adatok alapján 400 milliárd forint összértékű „Álomsziget” projekt keretében közel 350 ezer nm kerülne beépítésre. A projekt három fő épületegyüttesre koncentrál. Egyrészt régészeti emlékhelyek jönnek létre, itt a 2000 éves Hadrianus-palota bemutatásáról van szó, másrészt a 150 éves ipari műemléknek számító hajógyár felújítására is sor kerülne, ahol nemzetközi brandeket képviselő üzleteket képzelnek el. A harmadik elem a fő attrakció, azaz a kaszinóvárosként emlegetett szórakoztató- és üdülőközpont. A tervek között szerepelnek hotelek, kaszinó, kongresszusi központ, valamint 5500 parkolóhely. Mindemellett 300 férőhelyesre bővítenék a jacht-kikötőt, és építenének meg 2 színházat (revüszínházat és vacsoraszínházat). Sőt, még egy hajógyári múzeumot is létre akarnak hozni.

Az előzetes hatástanulmány szerint a 32 hektáros területen megépülő komplexum személyforgalma napi 24 ezer főt tehet ki. Vagyis évi 8 millió fővel kalkulálnak! A környezetterhelés mértéke laikus szemmel is nyilvánvaló, ráadásul a városvédők a sziget zöldfelületeit is veszélyben érezték, ezért 2006. őszén eredménytelen népszavazást tartottak a kerületi szabályozási tervről (KSZT), így zöld utat kapott a projekt. Mivel a sokat vitatott KSZT kiköti többek között, hogy lombkoronaszintig építhető be a terület, ezért például a konferenciaközpont és a kaszinó is a föld alá kerülne. De a beruházás nem kezdődhetett el, hiszen csak 2006-ban indultak el a régészeti feltárások. 2008-ban visszavásárolta az állam a Hadrianus-palota romjait. 2009-ben elvi építési engedélyt kapott a projekt, egy amerikai építész elkészítette a látványterveket, bár rossznyelvek szerint az építész talán egy óráig tartózkodott előzetesen a szigeten. 2009-ben kiemelt beruházássá nyilvánították, amit 2010-ben visszavontak. Ráadásul azóta a közép-európai kaszinóprojektekre is rossz idők járnak, ezért a 2013-15 közötti megvalósításra nem vennénk mérget.

GL outlet

A Budaörs mellett található outletváros három lakójából kettőt kiutált a maradék egy. Az egyiket a Group GL belga fejlesztő cég építette Törökbálinton az M0-ás, M7-es és M1-es autópályák közvetlen közelében. Akkor még a helyszín jó választásnak tűnt, ráadásul a hazánkban addig ismeretlen outlet koncepcióban gondolkodtak. A GL Outlet végül 2004 decemberében nyitotta meg kapuit, ahol több mint 120 világmárka képviseltette magát kedvező árakon. Ugyanakkor nyílt meg egy kőhajításnyira a Premier Outlets is, és akkor még senki sem gondolta, hogy ez lesz a GL végzete. Azonban másfél év múlva, 2006 táján már megjelentek a baljós árnyak, eufemisztikusan úgy fogalmaztak: a GL lemaradóban van a Premierrel szemben. Ráadásul a bérlők a gyér forgalom miatt nemigen tudták kigazdálkodni a bérleti díjakat, és az üzemeltetők felé közel 300 millió forintos adósságot halmoztak fel. Ekkor a Premier már a második ütemnél tartott.

2007 novemberében érkezett a megváltó francia Ségécé, amely igazi profi nehézbombázó a kereskedelmi ingatlanok piacán. Újult erővel indult meg tehát a GL Outlet, az üzletház átalakítása 2008 őszére fejeződött be. Aztán a nagy reményekre jött a hidegzuhany, hiszen 2009 októberében kiderült: az GL szerepel az APEH adóslistáján. 2010 végén bezártak az üzletek. Végezetül még egy fő okot is megemlíthetünk, amiért bukott a projekt. A GL egyszerűen megközelíthetetlen volt, mindenféle utakon kellett kacskaringózni ahhoz, hogy rátaláljunk a komplexumra. De végül senki sem talált rá.

M1 outlet center

Az outletváros harmadik lakója a 2008 elején átadott M1 Outlet Center lett. A 16 ezer négyzetméter kereskedelmi felülettel rendelkező outlet tulajdonosa, az FTB Invest Kft. ráadásul biztosra akart menni, hiszen még 2007 őszén megállapodást kötött a hazai és nemzetközi piacot jól ismerő ingatlan-tanácsadó CPB Hungária Kft.-vel a bérlők felkutatására. Talán a beruházók is érezték, hogy kell valami új a Premier mellett, mert jó kis marketingfogással éltek, és pláza jellegű outletnek becézték az M1-t. A hivatalos verzió szerint ez egyesíti az outlet olcsóságát a bevásárlóközpontok kényelmével. Vagyis az épületet zárt felépítményként kvázi plázaként húzták fel, így télen-nyáron jöhetett a vevő.

Aztán jött a hidegzuhany, még egy évet sem élt az M1, az üzletek máris bezártak, a cég felszámolási eljárása pedig 2009 májusában kezdődött el. A szakértők sorolták az okokat – persze utólag. Az átadás időzítése finoman szólva rosszul sikerült, hiszen a hazai kiskereskedelmi forgalom éppen akkor megtorpant. Másrészt addigra a Premier már jól kiépítette lövészárkait, és csípőből tüzelt az ellenségre, szinte minden márkát lekenyerezett. Erre a tényre a „pláza jellegű outlet” koncepció sem volt kellően hatékony ellencsapás. Ekkor jött az FMCG és a CBA. Erre meg felhúztak a sarkon még egy Aldit. Aztán hibáztatták a mélygarázst, mert a belvárosban helyhiány miatt még oké, de idekint a természet lágy ölén mégse a tuti. Ráadásul ha egyik helyen diszkontár van, akkor a másik üzletben sem hajlandó a vásárló megfizetni a teljes árat, mert akkor betérhet a belvárosi plázavilágba is. Szóval összeesküdtek a körülmények – kár érte, mert szép színe volt.

Solaris City

Budaörsön már szinte minden telket beépítettek, de még egy maradt az M1/M7 autópályák mentén. Itt tették le 2008 nyarán a Solaris City alapkövét a Whitestone Investment Consulting fejlesztésében. A Whitestone mindenesetre nagypályás játékos, hiszen olyan projektekben vett részt, mint a Palazzo Dorottya vagy a Mill Lofts. Igaz, hogy a Neo Centert is ők jegyzik, ami még mindig nem készült el a Határ úton. A tervek nagyra törőek, ahogy minálunk szokás. A Budaörs új városközpontjának aposztrofált – 17 hektáros területre kiterjedő – multifunkcionális projekt keretében 22 ezer négyzetméternyi irodát és 10 ezer négyzetméternyi retail-felületet akarnak kialakítani mintegy 50 millió euróért.

Mindenesetre a válság itt is közbeszólt, ráadásul közben több irodafejlesztés beindult a városban, még ha 2008-ban úgyis tűnt, hogy hiány mutatkozik az irodapiacon, és a budapestinél olcsóbb bérleti díjak vonzóak lehetnek. A kiskereskedelmi optimizmusukat pedig arra alapozták, hogy a közeli Auchan célközönsége főként a kevésbé tehetős társadalmi rétegeket vonzza, míg a Solaris majd a budaörsi, törökbálinti, diósdi, érdi családi házas övezetben lakó rétegeket célozza meg. Azt azonban nem értjük, hogy a gazdagabb emberek miért vásárolnának drágábban, ha olcsóbban is lehet.

 

A cikk a Retail Évkönyv 5. évfolyamának 18. oldalán található. Amennyiben szívesen olvasná évkönyvünk további cikkeit, tekintse meg az online változatot.

+ + +

Az iroda.hu-csoport internetes felületein megjelenő saját cikkek a kiadó szellemi tulajdonát képezik. Másolásukhoz, utánközlésükhez a kiadó engedélye szükséges. A kiadó saját tartalmak esetében, csak és kizárólag a lead átvételéhez járul hozzá, mely után a cikk linkjét kérjük elhelyezni!

Média forrás: Retail Évkönyv 5.

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!

Hozzászólások: 0 db

A hosszászólások moderálás után jelennek meg, melynek célja a trágár stílusú, más felhasználókat vallási, etnikai, világnézeti, vagy egyéb szempontból sértő, valamint politikai témájú hozzászólások kiszűrése.

Még nem érkezett hozzászólás. Legyen Ön az első!

Szóljon hozzá a cikkhez! (kattintásra kinyílik)
iroda.hu V. Díjátadó Gála Irodablog.hu - Munka. Stílus. Design. theBAR by iroda.hu Ingatlan évkönyv 2014-2015

PARTNEREINK

MBSZ IMEDIA - Médiafigyelő Médiafigyelés MTI Brand Trend HuGBC