X

Hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel napi hírfigyelőnkre, hogy első kézből értesülhessen a legfontosabb hírekről, eseményekről.

Aki lemarad, az kimarad!

Napi hírfigyelő feliratkozás

Érdekli az ingatlanpiac? Iratkozzon fel naponta megjelenő hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön a piac híreiről, eseményeiről. Kérjük töltsön ki minden mezőt a sikeres feliratkozáshoz.

 

Ön szerint másnak is érdekes lehet ez a cikk?

Töltse ki az űrlapot, és küldje el e-mailben!

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a rendezvény?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Regisztráció az Arcképcsarnokba

Szerepelni szeretne az ingatlanpiaci Arcképcsarnokban? Küldje el regisztrációs kérelmét az alábbi adatlap kitöltésével. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Adatmódosítás

Szeretné az itt található adatokat módosítani? Kérjük írjon üzenetet munkatársunknak, aki elvégzi a kért módosításokat.

Kapcsolatfelvétel

Vegye fel a kapcsolatot vele:

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy naponta hírlevelet küldjünk neked a legfontosabb ingatlanpiaci hírekről, e célból hozzájárulsz az ehhez szükséges személyes adataid kezeléséhez. Adatait a hozzájárulásod alapján a hírlevelek küldése céljából kezeljük. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a leiratkozásoddal egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Balogh László
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.

A CTP megduplázná a hazai portfólióját – beszélgetés Huszlicska Dáviddal

2021. Február 15. Raktár
A CTP néhány éve robbant be a hazai raktár- és logisztikai piacra. Tavaly is nagy számban épített ingatlanokat, idén folytatódik a kiemelkedő bővülés. Jelentős kockázatnak tűnhet, hiszen túlnyomó részben spekulatív alapon fejlesztenek, azonban minden tervük bejött. A CTP építi a Lenovo hazai gyárát, miközben minden épületük megszerezte a BREEAM minősítést, azonban még arra is van kapacitásuk, hogy közösségi területeket (CTP Clubhouse) alakítsanak ki a bérlőiknek. Az elmúlt évekről és az ambiciózus jövőről beszélgettünk Huszlicska Dáviddal, a CTP Hungary üzletfejlesztési igazgatójával.

– Az irodapiaccal ellentétben az ipari ingatlanpiacon nagyon alacsony az üresedési ráta, miközben hatalmas a kereslet. Hogyan értékelné a tavalyi évet?

– Óriási volt a kereslet tavaly, azonban a kínálat nem tudta utolérni az igényeket, ezt jól jelzi a kitartó 2 százalék körüli üresedési ráta a Budapesten és környékén található állományban. Az irodahelyiségeket nem számítva csupán néhány tízezer négyzetméter üres raktár van most a piacon, amely a 2,4 millió négyzetméteres összállományhoz képest nagyon kevés. 2020-ban 19 tranzakcióban 134 ezer négyzetméteres területet adtunk bérbe, de továbbra is töretlen a kereslet, ezért jelenleg több mint 250 ezer négyzetméternyi új épületet fejlesztünk, melyeknek kétharmadát már előbérletben kiadtuk. Az irodapiacon a Covid19-et megelőzően az új fejlesztésekben már néhány évvel a befejezés előtt le kellett foglalni a leendő bérleményt, most ugyanez a trend érvényesül a raktárpiacon is, így a last minute kereséseket csak a spekulatív fejlesztők tudják kiszolgálni.

– Kik most a potenciális bérlők? Hiszen a megszokott célcsoportok mellett állandóan az e-kereskedelem térhódításáról hallunk.

– A klasszikus logisztikai beszállítók az egyik alapvető célcsoportunk, akiktől folyamatos a kereslet, azonban olyan tranzakciót, amely konkrétan a Covid19 hatásai miatt a piacon megjelenő új cégekkel lenne összefüggésben, nem zártunk. De valóban az e-kereskedelem egyre jobban fejlődik, ezzel párhuzamosan az automatizálás szerepe is növekszik. A mi bérlőinknél idén indul be széles körben az automatizálás, nyilván először a technológia telepítésén lesz a hangsúly, az innovatív megoldások majd csak jövőre kezdenek hatékonyságnövelő szerepet is betölteni. A bérlők zöme e téren még kezdeti stádiumban van, bár néhány ügyféltípusnál különleges megoldásokat kell alkalmazni, mint például a high-tech-szektorban, vagy laborkörnyezet esetében. Itt említhetjük meg az épülő Lenovo gyárat, ahol markánsan megjelennek az okos megoldások és gépészeti rendszerek.

– A piacon sokáig hiányoztak a spekulatív fejlesztések, vagy legalábbis nem jelentek meg korábban erőteljesebben a fejlesztői tervekben. A CTP ellenben bátran nekivágott a projekteknek, és spekulatív alapon fejlesztett. Bejött a számítás?

– Az elmúlt három évben megdupláztuk a portfóliónkat: ebben az időszakban 250 ezer négyzetméterről 500 ezer négyzetméterre nőtt az állományunk. Az egyik logisztikai parkunkban például másfél év alatt 100 ezer négyzetméternyi területet fejlesztettünk. Úgy tűnik, a stratégiánk sikeres, hiszen az épületeink sokszor már akkor ki vannak adva, amikor még csak a csarnokok pillérei állnak. A CTP alapvető profilja a spekulatív fejlesztés, amelynek egyik alapja, hogy az adott lokációban teljes meggyőződéssel hiszünk és ez később meghozza az eredményt is.

– Az építőiparban korábban kapacitáshiány is felmerült, tavaly is zavaros volt a kép. Nem jelent ez jelentős kockázatot a fejlesztések során?

– Mi a saját munkaszervezetünkben foglalkoztatjuk azt a szakembergárdát, akik az építőipari munkálatokat megvalósítják. Szakági kollégáinkkal, mérnökeinkkel, projektmenedzsereinkkel minden szakterületet cégen belül lefedünk. Ez egyrészt maximális biztonságot ad, másrészt, ha egy-egy projektet időben más ütemezésben valósítunk meg, akkor nem adódik egy külső partnerrel bonyodalom. Ebből kifolyólag jobban tudjuk követni a piaci mozgásokat, ha arra van szükség, akkor lassítjuk a projekteket, ha pedig gyorsítani kell, akkor azt is rugalmasan meg tudjuk tenni. Erre a legjobb példa a Lenovo gyár ULL5 épülete, amely alapvetően egy spekulatív fejlesztésnek indult, majd a megállapodás után teljes sebességre kapcsoltunk. Sőt, mellette már egy másik, 44.500 négyzetméteres logisztikai épületet is kivitelezünk, amelynek felét már rögtön a projekt bejelentésekor le is kötött egy bérlő.

Mi volt a CTP stratégiája, amikor belépett a hazai piacra? Mivel mintha külön utakon járt volna a cég, nem követte az általános ágazati mozgásokat?

– A CTP 2015 végén jelent meg Magyarországon. Az akkor megvásárolt logisztikai központokban voltak még üres területek, a bérleti díjak nem a mai árakat tükrözték, és kevés vevő volt erre a terméktípusra. Az akkori akvizíciók valójában az  intuíciónkon és kockázatvállalásunkon múlt, amely az adott  lokációkba vetett hiten alapult. Eleinte BTS-konstrukciókban fejlesztettünk, például Győrben, Komáromban és Biatorbágyon. Ma már parképítőknek hívjuk magunkat, vagyis jelentősebb nagyságrendben gondolkodunk: nem csak egy-egy épületben, hanem egész logisztikai parkokban. Most ugyan más piaci szereplők is aktivizálták magukat, ennek ellenére több mint 250 ezer négyzetméternyi területet építünk idén.

– Miben különbözik ma egy logisztikai park, mint ahogyan kinézett mondjuk tíz éve? Sokat beszélünk a logisztikáról, de kívülről nem annyira látványos a változás.

– A beépített anyagok és technológiák minősége, az intenzív információáramlás a beruházó és az ügyfél között, a bérlők kívánságainak maximális kielégítése mind a mai fejlesztői piacra jellemző. Emellett előtérbe kerülnek a zöld megoldások, amelyek számunkra kiemelten fontosak: az összes épületünk megkapta a BREEAM minősítést. 2023-ra célunk, hogy mindig annyi négyzetméter általunk telepített erdőt tulajdonoljunk, mint ahány négyzetméter raktárterületünk van (addigra 10 millió négyzetméter területről tudunk majd beszélni), illetve ezen túlmenően is kutatásfejlesztési programot indítottunk a lehető legjobb környezetkímélő megoldások kifejlesztése érdekében. Célunk régiós szinten a karbonsemleges működés megteremtése 2021 végére. Ezenkívül a közösségépítés szerepe felértékelődik, és ez már nem csak az irodapiac kiváltsága, hiszen az alapvetően nagy csarnokokból álló létesítményekben is előtérbe kerül a nagybetűs ember.

– Hogyan lehet egy logisztikai parkban közösséget építeni? Hiszen jönnek-mennek a kamionok, folyamatos az áruforgalom?

– Most alakítjuk át az irodánkat Biatorbágyon, ahol egy közösségi irodatér, vagyis egy klubtér jön létre, ahová a bérlőink betérhetnek, ihatnak egy kávét, kapcsolatokat építhetnek, dolgozhatnak. Ezt az újfajta hozzáállást már évek óta alkalmazzuk Csehországban, Romániában a CTP pedig önálló klubházat épít a bérlőinek, de hazánkban is hasonlók a további tervek. Modern szemléletünk kapcsolódik az életminőséget javító, élhető terek és városok átfogó, globális koncepciójába, amely az egész világon terjed mind település-, mind irodaszinten, mi pedig a logisztikában is szeretnénk ugyanezt az életminőséget megteremteni.

– Hatalmas a lendület, de mégis melyek a konkrét célkitűzések a jövőben?

– A csoportszintű tervek szerint 2023-ra tízmillió négyzetméternyi ingatlanállománnyal szeretnénk rendelkezni Európában, míg Magyarországon az egymillió négyzetmétert tűztük ki célul, vagyis itthon újból meg szeretnénk duplázni a portfóliónkat. Az évi nagyjából 200 ezer négyzetméternyi bővüléssel teljesíthetjük a tervet, miközben annyi erdőterületet tervezünk telepíteni, amennyi csarnokot felépítünk. Az energiakibocsátásunkat megpróbáljuk minimalizálni, e tekintetben a napenergiára koncentrálunk, és a széndioxid kibocsátásunkat teljes mértékben ellensúlyozni tervezzük az idei évben. A fejlesztési piacon pedig a 10 városból ahol aktívak vagyunk, jelenleg Győrben, Biatorbágyon, Dunaharasztin és Üllőn fejlesztünk. Azonban hamarosan újabb épületfejlesztéseket indítunk Tatabányán, Kecskeméten és a legújabb parkunk helyszínén, Vecsésen.

Média forrás: realista.hu
A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

A CTP megduplázná a hazai portfólióját – beszélgetés Huszlicska Dáviddal

A CTP néhány éve robbant be a hazai raktár- és logisztikai piacra. Tavaly is nagy számban épített ingatlanokat, idén folytatódik a kiemelkedő bővülés. Jelentős kockázatnak tűnhet, hiszen túlnyomó részben spekulatív alapon fejlesztenek, azonban minden tervük bejött. A CTP építi a Lenovo hazai gyárát, miközben minden épületük megszerezte a BREEAM minősítést, azonban még arra is van kapacitásuk, hogy közösségi területeket (CTP Clubhouse) alakítsanak ki a bérlőiknek. Az elmúlt évekről és az ambiciózus jövőről beszélgettünk Huszlicska Dáviddal, a CTP Hungary üzletfejlesztési igazgatójával.

– Az irodapiaccal ellentétben az ipari ingatlanpiacon nagyon alacsony az üresedési ráta, miközben hatalmas a kereslet. Hogyan értékelné a tavalyi évet?

– Óriási volt a kereslet tavaly, azonban a kínálat nem tudta utolérni az igényeket, ezt jól jelzi a kitartó 2 százalék körüli üresedési ráta a Budapesten és környékén található állományban. Az irodahelyiségeket nem számítva csupán néhány tízezer négyzetméter üres raktár van most a piacon, amely a 2,4 millió négyzetméteres összállományhoz képest nagyon kevés. 2020-ban 19 tranzakcióban 134 ezer négyzetméteres területet adtunk bérbe, de továbbra is töretlen a kereslet, ezért jelenleg több mint 250 ezer négyzetméternyi új épületet fejlesztünk, melyeknek kétharmadát már előbérletben kiadtuk. Az irodapiacon a Covid19-et megelőzően az új fejlesztésekben már néhány évvel a befejezés előtt le kellett foglalni a leendő bérleményt, most ugyanez a trend érvényesül a raktárpiacon is, így a last minute kereséseket csak a spekulatív fejlesztők tudják kiszolgálni.

– Kik most a potenciális bérlők? Hiszen a megszokott célcsoportok mellett állandóan az e-kereskedelem térhódításáról hallunk.

– A klasszikus logisztikai beszállítók az egyik alapvető célcsoportunk, akiktől folyamatos a kereslet, azonban olyan tranzakciót, amely konkrétan a Covid19 hatásai miatt a piacon megjelenő új cégekkel lenne összefüggésben, nem zártunk. De valóban az e-kereskedelem egyre jobban fejlődik, ezzel párhuzamosan az automatizálás szerepe is növekszik. A mi bérlőinknél idén indul be széles körben az automatizálás, nyilván először a technológia telepítésén lesz a hangsúly, az innovatív megoldások majd csak jövőre kezdenek hatékonyságnövelő szerepet is betölteni. A bérlők zöme e téren még kezdeti stádiumban van, bár néhány ügyféltípusnál különleges megoldásokat kell alkalmazni, mint például a high-tech-szektorban, vagy laborkörnyezet esetében. Itt említhetjük meg az épülő Lenovo gyárat, ahol markánsan megjelennek az okos megoldások és gépészeti rendszerek.

– A piacon sokáig hiányoztak a spekulatív fejlesztések, vagy legalábbis nem jelentek meg korábban erőteljesebben a fejlesztői tervekben. A CTP ellenben bátran nekivágott a projekteknek, és spekulatív alapon fejlesztett. Bejött a számítás?

– Az elmúlt három évben megdupláztuk a portfóliónkat: ebben az időszakban 250 ezer négyzetméterről 500 ezer négyzetméterre nőtt az állományunk. Az egyik logisztikai parkunkban például másfél év alatt 100 ezer négyzetméternyi területet fejlesztettünk. Úgy tűnik, a stratégiánk sikeres, hiszen az épületeink sokszor már akkor ki vannak adva, amikor még csak a csarnokok pillérei állnak. A CTP alapvető profilja a spekulatív fejlesztés, amelynek egyik alapja, hogy az adott lokációban teljes meggyőződéssel hiszünk és ez később meghozza az eredményt is.

– Az építőiparban korábban kapacitáshiány is felmerült, tavaly is zavaros volt a kép. Nem jelent ez jelentős kockázatot a fejlesztések során?

– Mi a saját munkaszervezetünkben foglalkoztatjuk azt a szakembergárdát, akik az építőipari munkálatokat megvalósítják. Szakági kollégáinkkal, mérnökeinkkel, projektmenedzsereinkkel minden szakterületet cégen belül lefedünk. Ez egyrészt maximális biztonságot ad, másrészt, ha egy-egy projektet időben más ütemezésben valósítunk meg, akkor nem adódik egy külső partnerrel bonyodalom. Ebből kifolyólag jobban tudjuk követni a piaci mozgásokat, ha arra van szükség, akkor lassítjuk a projekteket, ha pedig gyorsítani kell, akkor azt is rugalmasan meg tudjuk tenni. Erre a legjobb példa a Lenovo gyár ULL5 épülete, amely alapvetően egy spekulatív fejlesztésnek indult, majd a megállapodás után teljes sebességre kapcsoltunk. Sőt, mellette már egy másik, 44.500 négyzetméteres logisztikai épületet is kivitelezünk, amelynek felét már rögtön a projekt bejelentésekor le is kötött egy bérlő.

Mi volt a CTP stratégiája, amikor belépett a hazai piacra? Mivel mintha külön utakon járt volna a cég, nem követte az általános ágazati mozgásokat?

– A CTP 2015 végén jelent meg Magyarországon. Az akkor megvásárolt logisztikai központokban voltak még üres területek, a bérleti díjak nem a mai árakat tükrözték, és kevés vevő volt erre a terméktípusra. Az akkori akvizíciók valójában az  intuíciónkon és kockázatvállalásunkon múlt, amely az adott  lokációkba vetett hiten alapult. Eleinte BTS-konstrukciókban fejlesztettünk, például Győrben, Komáromban és Biatorbágyon. Ma már parképítőknek hívjuk magunkat, vagyis jelentősebb nagyságrendben gondolkodunk: nem csak egy-egy épületben, hanem egész logisztikai parkokban. Most ugyan más piaci szereplők is aktivizálták magukat, ennek ellenére több mint 250 ezer négyzetméternyi területet építünk idén.

– Miben különbözik ma egy logisztikai park, mint ahogyan kinézett mondjuk tíz éve? Sokat beszélünk a logisztikáról, de kívülről nem annyira látványos a változás.

– A beépített anyagok és technológiák minősége, az intenzív információáramlás a beruházó és az ügyfél között, a bérlők kívánságainak maximális kielégítése mind a mai fejlesztői piacra jellemző. Emellett előtérbe kerülnek a zöld megoldások, amelyek számunkra kiemelten fontosak: az összes épületünk megkapta a BREEAM minősítést. 2023-ra célunk, hogy mindig annyi négyzetméter általunk telepített erdőt tulajdonoljunk, mint ahány négyzetméter raktárterületünk van (addigra 10 millió négyzetméter területről tudunk majd beszélni), illetve ezen túlmenően is kutatásfejlesztési programot indítottunk a lehető legjobb környezetkímélő megoldások kifejlesztése érdekében. Célunk régiós szinten a karbonsemleges működés megteremtése 2021 végére. Ezenkívül a közösségépítés szerepe felértékelődik, és ez már nem csak az irodapiac kiváltsága, hiszen az alapvetően nagy csarnokokból álló létesítményekben is előtérbe kerül a nagybetűs ember.

– Hogyan lehet egy logisztikai parkban közösséget építeni? Hiszen jönnek-mennek a kamionok, folyamatos az áruforgalom?

– Most alakítjuk át az irodánkat Biatorbágyon, ahol egy közösségi irodatér, vagyis egy klubtér jön létre, ahová a bérlőink betérhetnek, ihatnak egy kávét, kapcsolatokat építhetnek, dolgozhatnak. Ezt az újfajta hozzáállást már évek óta alkalmazzuk Csehországban, Romániában a CTP pedig önálló klubházat épít a bérlőinek, de hazánkban is hasonlók a további tervek. Modern szemléletünk kapcsolódik az életminőséget javító, élhető terek és városok átfogó, globális koncepciójába, amely az egész világon terjed mind település-, mind irodaszinten, mi pedig a logisztikában is szeretnénk ugyanezt az életminőséget megteremteni.

– Hatalmas a lendület, de mégis melyek a konkrét célkitűzések a jövőben?

– A csoportszintű tervek szerint 2023-ra tízmillió négyzetméternyi ingatlanállománnyal szeretnénk rendelkezni Európában, míg Magyarországon az egymillió négyzetmétert tűztük ki célul, vagyis itthon újból meg szeretnénk duplázni a portfóliónkat. Az évi nagyjából 200 ezer négyzetméternyi bővüléssel teljesíthetjük a tervet, miközben annyi erdőterületet tervezünk telepíteni, amennyi csarnokot felépítünk. Az energiakibocsátásunkat megpróbáljuk minimalizálni, e tekintetben a napenergiára koncentrálunk, és a széndioxid kibocsátásunkat teljes mértékben ellensúlyozni tervezzük az idei évben. A fejlesztési piacon pedig a 10 városból ahol aktívak vagyunk, jelenleg Győrben, Biatorbágyon, Dunaharasztin és Üllőn fejlesztünk. Azonban hamarosan újabb épületfejlesztéseket indítunk Tatabányán, Kecskeméten és a legújabb parkunk helyszínén, Vecsésen.

Média forrás: realista.hu

Tetszett a cikk? Itt megoszthatja!

PARTNEREINK

MBSZ IMEDIA - Médiafigyelő Médiafigyelés MTI Brand Trend HuGBC