A Tungsram Edge a világpiacot célozta meg – beszélgetés Hrobár Péterrel, a Tungsram Innovative Solutions ügyvezető igazgatójával
A Tungsram Csoport nemrég többségi tulajdont szerzett az ArchiFM-ben, amelyet integráltak a Tungsram Innovative Solutions-ba. A létesítménykezelő szoftver tökéletesen illeszkedik a Tungsram Edge okostermék portfóliójába, amellyel több jelentős tendert is nyertek a közelmúltban. Az okostermék-piacról és a céges stratégiáról beszélgettünk Hrobár Péterrel, a Tungsram Innovative Solution ügyvezető igazgatójával az OfficeXPO-n a Tungsram standjánál.

– A Tungsram deklarált célja, hogy a hagyományos üzletágai mellett az okos megoldások piacán is teret nyerjen. Hogyan próbálják meg realizálni ezt a célt?
– A Tungsram két módon terjeszkedhet a smart megoldások piacán. Az egyik szerint organikusan építkezik, vagyis saját maga építi ki a portfólióját, a másik megoldás szerint pedig piacot vásárol. Az előbbi természetesen már régóta folyamatban van, portfóliónkat folyamatosan építjük, bővítjük, optimalizáljuk, amelyről a piactól is nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk. Utóbbit pedig többek között az ArchiFM többségi tulajdonának megvétele hivatott szolgálni. A felvásárlással a Tungsram újabb fontos elemet illesztett az Egde portfóliójába, és megörökölte az ügyfélállományt is.
– Mit tud az ArchiFM, ami felkeltette a Tungsram érdeklődését?
– Az ArchiFM egy olyan ingatlankezelési és épületüzemeltetési rendszer, amely az felhasználóktól kapott visszajelzések alapján kialakított funkcionalitásával vívta ki előkelő helyét mind a magyar, mind a nemzetközi piacon. A szoftver egyedülálló integrációs lehetőséggel rendelkezik a szakmában mindenki által ismert ArchiCAD-del, és a több szakmai díjat nyert épületfelmérő szoftverrel, az OrthoGraph-fal. Az ArchiFM oda-vissza átjárást biztosít ezek között a rendszerek között, így a tervezőasztalról a mindennapos üzemeltetésig az épületek teljes életciklusa maradéktalanul lefedhető.
Egyébként a cég nagyon sokrétű ügyfélkörrel rendelkezik, így például megemlíthetjük a MOL-t, amellyel nemrég újítottuk meg a szerződésünket, hiszen már közel másfél évtizede alkalmazzák az ingatlanmenedzsment és létesítménygazdálkodási megoldásainkat. Most a rendszerünk legújabb verzióját vezetjük be az év végéig, amelyet a reményeink szerint majd az épülő új MOL-os létesítményekben is fognak használni. De a referenciáink között említhetjük meg az Audit, a TDK-t vagy éppen a Müpát is, vagyis valóban sokféle piacon vagyunk jelen. Miután a Tungsram felvásárolta az ArchiFM meghatározó tulajdonrészét, két jelentős tendert is megnyert – egyik a már említett Mol – amely a létesítménykezelő cég korábbi árbevételének háromszorosát jelenti.
– Most jöjjön a kötelező kérdés, miszerint mi a Tungsram stratégiai célja az okos megoldások piacán, vagyis hová szeretnének eljutni?
– A jól ismert termékportfóliót szeretnénk versenyképessé tenni külföldi piacokon is. Nem véletlenül a Tungsram 1896 óta tartó, számos újításokkal és szabadalmakkal tarkított történelméből adódóan ugyanis „Innovation is our Heritage” a mottónk, vagyis miközben a klasszikus világítástechnikát továbbra is biztosítjuk, ezek mellett olyan üzleti folyamatokat támogató megoldásokat is szeretnénk nyújtani, amelyek teljes körűvé teszik a Tungsram termékeit és szolgáltatásait.
Az okostermékek piacán meg kell találnunk azt a szolgáltatási területet, amelyben mi a legjobbak lehetünk a Tungsram hagyományos termékportfóliójával együtt. Alapvetően a Közel-Kelet és Nyugat-Európa meghatározó országaiban szeretnénk tovább terjeszkedni. Jelentős szereplők működnek jelenleg is a nemzetközi piacon, akik hatalmas bevételt generálnak, de már most van jó néhány terület, ahol a mi termékeink piacvezetők, és meg fogjuk találni azokat a további lehetőségeket, piaci réseket, ahol még jobbak lehetünk.
– Az irodaházak piacán hogyan kapcsolódnak a tulajdonosok, ingatlankezelők az ArchiFM rendszeréhez?
– Az ArchiFM moduljai közül a property menedzsment a legfontosabb az irodapiacon, mert a bérlőkezelés, az ingatlanértékesítés vagy éppen a területkihasználtság elemzése az a terület, ahol az irodaházakat üzemeltető cégek a legnagyobb hozzáadott értéket és a legnagyobb költségcsökkentést érhetik el. Ez nemcsak azért lényeges, mert az építőipar most reneszánszát éli Magyarországon, hanem a költségérzékenység továbbra is meghatározó a piacon, így olyan megoldásokat szeretnének alkalmazni, amellyel a pénzügyi kontroll hatékonyabban megvalósítható.
– Milyen irányba fejlesztik a létesítménygazdálkodási megoldásaikat a technológiai vívmányokat is figyelembe véve?
– Olyan partnereink vannak, mint például az OrthoGraph, amely a klasszikus üzleti folyamatok támogatását egészíti ki egyedülálló grafikus képi világgal, így az ingatlanokat sokrétűen tudja megjeleníteni több dimenzióban. Vagyis összességében olyan megoldásokat integrálunk a meglévő szolgáltatásainkba, amelyek tovább bővítik a rendszereink funkcióit, illetve lerövidítik azok megtérülését. Az egyik nemzetgazdaságilag meghatározó létesítmény számára már BIM-modellben készültek el a tervek, és az Archi FM ezt a modellt közvetlenül képes hasznosítani. Egy ilyen BIM-modell többek között a gépészeti és karbantartási terveket is tartalmazhatja, amelyeket az ArchiFM rendszerbe átemelve a létesítmények üzemeltetése hatékonyabban támogatható.
A technológiai vívmányokat egyébként a Tungsram InnoHub szervezete folyamatosan nyomon követi. A nagyvállalat napi működésének része a tudatos innováció-menedzsment, amelynek segítségével mindig naprakészek lehetünk a legújabb technológiai újításokat illetően, így nemcsak egy készterméket tudunk beilleszteni a termékportfóliónkba, hanem akár már az ötlet megszületésétől fogva inkubátorként tudunk működni. Ezzel nemcsak a Tungsram termékportfólióját bővíthetjük, hanem a kiváló magyar szakemberek által megálmodott újítások realizálásában is közre tudunk működni.