A világ legértékesebb márkái ilyen székhelyeket építenek

Kereskedelmi 2020-10-22

Immár a nyolcadik egymást követő évben lett az Apple a világ legértékesebb márkája az Interbrand nevű amerikai tanácsadó vállalat globális rangsorában. Második az Amazon, a harmadik pedig a Microsoft. Elképesztő márkaértékek és székhelyek, hiszen ezek a tech óriások nem csak virtuálisan léteznek, hanem a valóságban is reprezentálnak. Lássuk most ezeket.

A 100 vállalatot rangsoroló "Best Global Brands" globális márkarangsorban az Apple márkaértéke 323 milliárd dollár, 38 százalékkal több a tavalyinál. A második Amazon márkaértéke pedig 60 százalékkal, 200,7 milliárd dollárra emelkedett. A negyedik helyről a harmadikra jött föl a Microsoft, a márka értéke 53 százalékkal, 166 milliárd dollárra nőtt. A tavalyi második helyről a negyedikre csúszott vissza a Google, márkaértéke 1 százalékkal, 165,4 milliárd dollárra csökkent.

A győztes vállalat a kaliforniai Cupertinóban található Apple Parkot 2017-ben vette birtokba, ahol az Űrhajónak becézett négy emeletes központi épület Norman Foster tervei alapján készült el. 71 hektáron a 260 ezer négyzetméteres kampuszon több mint 12 ezer alkalmazott dolgozik. Az Apple társalapítója, Steve Jobs azt szerette volna, hogy a kampusz ne egy közönséges irodapark legyen, hanem inkább egy zöld oázis a nagyvárosok zajától távol. A terület 80%-a zöld terület, ahová szárazságnak ellenálló fákat és őshonos növényeket telepítettek, míg a főépület középső udvarán egy mesterséges tó található gyümölcsfákkal és kanyargós utakkal. A főépület falai üvegből készültek, így a munkatársak abszolút a természetben érezhetik magukat, ráadásul az utak és a parkolók is mind a föld alatt találhatók.

Az Amazon Seattle-ben a South Lake Union negyedben rendezkedett be, ahol 750 ezer m2-t foglal el 33 épületben. De a vállalat egy második székhely építését is elhatározta, ami után számos ajánlatot kaptak szerte Amerikából, míg végül 2017-ben jelentették be, hogy két új helyszínen fognak fejleszteni. Egyik az Észak-Virginiai Arlingtonban Crystal City-ben található, míg a másik a New York-i Queens mellett a Long Island City. Az új lokációkban összesen 5 milliárd dollárért építkeztek volna, ahol összesen 50 ezer szakember dolgozott volna, az ingatlanok összalapterülete pedig elérte volna az 1 millió négyzetmétert is mintegy 15 év alatt. Végül New Yorkot törölték, így egyedül maradt Arlington, ahol idén végre a felújítások mellett elkezdődött az új kampusz első épületének fejlesztése a helyi Metropolitan Park közelében.

A listán harmadik Microsoft székhelye 1986 óta Redmondban található, Washington államban a keleti parton, ahol a többszörös bővítések után 750 000 m2-nyi irodaterületen 30-40 ezer alkalmazott dolgozik. Egyébként ide meglehetősen közel van Seattle, ahol az Amazon székel. A vállalat 2017-ben jelentette be a kampusz felújításának tervét, amely szerint több épületet ledózerolnak, 18 új épületet emelnek, így összességében az ingatlanok száma 125-ről 131-re növekedne, ahol 47 ezer alkalmazott is kényelmesen elfér majd. Az 5-7 évig tartó munkálatok során futó- és gyalogosösvények jönnek létre, egy gyalogoshidat is terveznek, míg az összes autót földalatti parkolóba költöztetik, vagyis e tekintetben a Microsoft az Apple példáját követi.

Ezek az óriások szerepelnek még a listán

Visszatérve az Interbrand listájára, a Samsung az ötödik lett, márkaértéke 2 százalékkal, 62,3 milliárd dollárra emelkedett. A Coca-Cola a hatodikra csúszott vissza, márkaértéke 10 százalékkal, 56,9 milliárd dollárra mérséklődött. Nincs változás a következő négy helyen: 7. a Toyota (az 51,6 milliárd dolláros márkaértéke 8 százalékkal esett) a 8. a Mercedes-Benz (a 49,3 milliárd dolláros márkaértéke 3 százalékkal cöskkent), a 9. a McDonald's, (a 42,8 milliárd dolláros márkaértéke 6 százalékkal esett vissza) és a 10. a Disney 40,8 milliárd dollár márkaértékkel, ami 8 százalékkal alacsonyabb tavalyhoz képest. Ez a tíz cég adta a százas listán szereplő vállalatok márkaértékének a felét.

A százas listára először került fel az Instagram (19. helyezéssel, 26,1 milliárd dolláros márkaértékkel), a YouTube (30. hely, 17,3 milliárd dollár) és a Zoom (100. hely, 4,48 milliárd dollár). A százas listán a Spotify lépett előre a legnagyobbat, a tavalyi 92. helyről a 70-ikre, márkaértéke 52 százalékkal, 8,4 milliárd dollárra nőtt. A második legnagyobb kiugrást a Netflix érte el, a lista 41. helyére került a tavalyi 65-ről, márkaértéke 41 százalékkal, 12,67 milliárd dollárra emelkedett.

Két év kihagyás után ismét felkerült a százas listára a Tesla, amely rögtön a 40. helyre került 12,8 milliárd dolláros márkaértékkel. Idén már egyetlen olajvállalat sem szerepelt a százas listán, a tavaly az ágazatot egyedüliként képviselő, 97. helyen álló Shell is búcsút mondott. A százas rangsorban szereplő cégek együttes márkaértéke 2336 milliárd dollár, ami 9 százalékkal több tavalyhoz képest.

Fotó: shutterstock.com, microsoft.com, Arlington County Facebook-oldal

Partnereink