Metróforradalom Londonban, új város születik a föld alatt+videó

Iroda 2015-03-17

A Gensler zseniális terve szerint a használaton kívüli londoni metróalagutakból egy gyalogos- és biciklis úthálózatot alakítanának ki, amely mind a helyiek, mind a turisták számára forradalmasítaná a tömegközlekedést, és a fenntartható fejlődés egyik fontos momentuma lehetne.

A Gensler „London Underline” projektje nemrég elnyerte a London Planning Awards legjobb koncepció díját, amely a használaton kívüli londoni földalatti vonalakon egy gyalogos- és biciklihálózatot alakítana ki, ahol a szükséges áramot kinetikus energia biztosítaná. A terv szerint ezekben a terekben a forgalom mellett kulturális és kiskereskedelmi helyszíneket is létrehoznának, pop-up üzletek működhetnének, kiállításokat és egyéb eseményeket is lehetne szervezni. A kinetikus energiát úgy termelnék meg, hogy az emberi mozgást, a lépéseket alakítanák át elektromos árammá. Ian Mulcahey, a Gensler londoni irodájának társigazgatója így érvelt a projekt mellett: „Mivel London elérte eddigi története legnagyobb lakosságszámát, nekünk kreatívan kell gondolkodnunk arról, hogyan tudnánk a meglévő infrastruktúra potenciálját maximálisan kiaknázni. Ennek érdekében a kihasználatlan metró- és vasúti alagutak gyorsan hozzákapcsolhatók a jelenlegi közlekedési hálózathoz.”

London ugyanis gőzerővel növekszik, hiszen amíg 2011-ben 7,3 millió lakosa volt, 2029-ben már 10 millió fővel kalkulálnak, vagyis cirka húsz év alatt több új jövevény érkezhet, mint Budapest lakossága. Minden héten háromezer új lakója van a brit fővárosnak, 2025-re pedig 400%-kal több biciklis tekerhet London utcáin, mint jelenleg. A turisták is alaposan hozzájárulnak a forgalom növekedéséhez, hiszen 2014-ben csaknem 19 millió vendég érkezett a világ egyik legvonzóbb desztinációjába. Ráadásul a nem használt állomások környékén számos híd, múzeum, étterem található, vagyis valóban keresett városi helyszíneket lehetne bekapcsolni a gyalogos vagy éppen biciklis vérkeringésbe mind a helyiek, mind a turisták számára.

A londoni metrótársaság is magáévá tette azt a törekvést, hogy a város megközelíthetőségét és elérhetőségét alternatív közlekedési lehetőségekkel javítsák, ennek  érdekében finomítják most a Gensler tervét. Ugyanis London jelenlegi – gyalogos, biciklis és egyéb – leterheltsége miatt mindenképpen szükség van új közösségi, tömegközlekedési terekre. Minden egyes emberi lépés kinetikus energiájának felhasználása pedig egy önfenntartó rendszerhez vezethet, ami a tömegközlekedésben a CO2-mentes működést jelentheti hosszabb távon, miközben a londoni tradíciókat innovatív megoldásokkal egyesítenék egy szebb jövő reményében. Végezetül egy érdekes adalék, hiszen összehasonlították az egyes közlekedési eszközök hatékonyságát is: miközben egy taxi 28 perc alatt 28 fontért visz el egy helyszínre, addig egy biciklivel költség nélkül 7 perc alatt juthatunk el ugyanoda, már ha a földalatti alagutakat használhatnák.

 

Partnereink