A NHOOD Hungary ingatlanfejlesztései közösséget teremtenek

Interjú 2021-04-25

Pascal Steens belga származású, 25 éve Magyarországon élő építőmérnök több mint három évtizedes tapasztalattal rendelkezik az ingatlanfejlesztések terén. Többek között ő irányította az Arena Mall, a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest és a bukaresti Victor Gomoiu Gyermekkórház építését. A tapasztalt szakember nemrégiben elvállalta az Auchan Holdinghoz tartozó Ceetrus Hungary Kft., valamint a cégcsoport újonnan alapított vállalata, a Nhood Services Hungary Kft. vezetését. Pascal Steens-el az új vállalat stratégiájáról, jövőbeni terveiről, a változó ingatlanpiaci igényekről, illetve az Auchan Korzók átalakításának szempontjairól beszélgettünk.

 

– A Ceetrus az Auchan Korzók üzemeltetőjeként az utóbbi időszakban azt a célt tűzte ki maga elé, hogy fejlessze az üzletsorok és a bevásárlóközpontok közösségi tereit és szolgáltatásait. Most pedig a cégcsoport megalapította a Nhood Services Hungary-t, amely átveszi ezt a tevékenységet is. Mennyiben fog az ingatlankezelés átalakulni, mire helyeződnek a hangsúlyok? Miben tud többet adni majd a Nhood?

– Érdemes tisztázni, hogy a Ceetrus továbbra is megmarad, de csak mint az ingatlanvagyon tulajdonosa. Erős törekvés volt a tulajdonosok részéről, hogy különválasszuk a tevékenységi kört és az ingatlanportfóliót, a Ceetrus ugyanis nagyon komoly földvagyon-állománnyal is rendelkezik Magyarországon. Ezért létrehoztunk egy ingatlanszolgáltatásra fókuszáló céget, így a jövőben nem csak a Ceetrus ingatlanvagyonát kezeljük, hanem új ügyfeleket is be tudunk vonni. A Ceetrus-tól és az Auchantól függetlenül egy olyan cég jött létre, amely három területen hasznosítja ingatlanpiaci szakértelmét: a bérbeadás, az üzemeltetés és az ingatlanfejlesztés területén. A fejlesztés különösen fontos számunkra, ezért nagyobb hangsúlyt is kap az új cég tevékenységi körében.



Fejlesztéseink során értékteremtésre törekszünk azáltal, hogy a helyi érdekképviseletekkel, valamint a lakókkal együttműködve személyre szabott szolgáltatásokat kínálunk, és helyszíneinket hármas pozitív hatással (környezeti-szociális-gazdasági) rendelkező közösségi terekké alakítjuk át. Bármilyen furcsa, az elsődleges célunk nemcsak a profit, hiszen hasonlóan lényegesek a környezetvédelmi megfontolások, a biodiverzitás megőrzése, illetve az életminőség javítása.

– Maradjunk még a közösségnél, hiszen az új vállalat neve, az Nhood is szomszédságot, vagyis egyfajta közösséget jelent, ami manapság előtérbe került a kereskedelmi ingatlanpiacon. Az irodaházakban ma már a közösségi funkció szerepe kiemelt, miközben a plázákban is az élményközpontúság kerül fókuszba. Mit jelent az Önök számára ez a közösségi szemlélet?

– Valóban, a cég nevét az angol „neighbourhood” szó rövidítése ihlette, ami szomszédságot, környéket jelent, hiszen környezetünk fejlesztése, városaink újjáélesztése cégünk egyik legfontosabb tevékenysége. De a Nhood annyi minden mást is jelent még: a névben benne van a „mood”, ami a különleges hangulatú helyekre utal, csakúgy, mint a „nude’, ami az egyszerűséget és a friss ötleteket jelenti.

Természetesen az Auchan Korzók a jövőben is Auchan Korzók maradnak, de szeretnénk az üzletsorainkat közelebb hozni az emberekhez, és a kereskedelmi parkokat attraktívabbá tenni úgy, hogy a hipermarketek köré egyéb szolgáltatásokat, aktivitásokat is behozunk – pl. szabadidős tevékenységekre is lehetőséget biztosítunk. Az emberek ma elsősorban az élelmiszervásárlás miatt látogatják az Auchan áruházakat. Szeretnénk elérni, hogy ez változzon, azért is jöjjenek, mert az Auchan Korzókon számos üzletet és szolgáltatást találnak meg egy helyen. A szolgáltatások körét is bővíteni szeretnénk: szóba kerültek a magánorvosi praxisok, az óvodák, de akár fitnesz centrumok vagy egyesületek/klubok is. Az általunk üzemeltetett helyszíneket olyan helyekké szeretnénk tenni, ahol látogatóink szívesen találkoznak.

 

– Sokat beszélünk a plázák esetében az élményközpontúságról. Ez hogyan nyilvánulhat meg egy Auchan Korzón, illetve egy nagyobb kereskedelmi parkban, hiszen a klasszikus bevásárlóközpontok más térelrendezéssel, struktúrával rendelkeznek, mint például egy retail park?

– Az Auchan Korzó valóban más, mint egy klasszikus bevásárlóközpont, de azért sokféle megvalósításra ad lehetőséget. Alkalmazkodnunk kell az emberek változó igényeihez. Manapság egyre több mindent lehet elintézni online, de a közös étkezések, a személyes találkozások jelentősége megmaradt. Ezért a jövőben szeretnénk kibővíteni az ételudvarainkat, a fast food kínálat mellé slow food éttermeket is behozni. Emellett az Auchan Korzók környékén több olyan a tulajdonunkban lévő zöld terület van, melyek jelenleg nincsenek kihasználva. Ezeket hasznosíthatjuk nyitott teraszként vagy behozhatunk szórakozási lehetőségeket, akár egy szabadtéri mozit is.

Fontos megemlíteni, hogy a bevásárlóközpontokkal nem konkurálunk, inkább kiegészítjük egymást. Sajnos a bevásárlóközpontok a jelenlegi helyzetben küszködnek, míg a mi üzletsoraink látogatottsága alig csökkent a járvány előtti időszakhoz képest. A nehézségeink ellenére az elmúlt évben számos új üzletet nyitottunk, és a kiadottsági mutatóink is rendkívül jó eredményt mutatnak. Ennek oka, hogy az emberek a járvány alatt is rendszeresen járnak bevásárolni, ami az Auchan Korzók látogatottságának is kedvez, illetve a szolgáltatásaink sokszínűsége is mellettünk szól. A jövőben a szolgáltatásokra még nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni.

– Önök valójában kis városi alközpontokat szeretnének létrehozni az előbb említett vagy akár új fejlesztési helyszíneken. Milyen megoldásokkal lehet ezt megvalósítani akár a belső, akár a külső terekben, a szabadban?

– Számos projektünk van tervezési fázisban, és néhány ezek közül nincs messze a megvalósítástól. Leginkább vegyes használati funkciójú létesítményekben gondolkodunk, melyek akár mikro városközpontokként is funkcionálhatnak, de erre elsősorban azok a helyszíneink alkalmasak, melyek közelebb vannak a városközponthoz és a business parkokhoz, és ezért több látogatót is vonzanak. Célunk, hogy helyszíneinken hozzáadott értéket teremtsünk, ami lehet szabadidős tevékenység, szórakoztatás, co-working iroda, vagy akár lakóház is. A kecskeméti ingatlanfejlesztési projektünk is nagyon sikeres, díjat is nyertünk vele, és már a kivitelezés második üteménél tartunk. A fejlesztési potenciálban még számos lehetőség rejlik, ennek a felmérése jelenleg is zajlik. Elképzelhető, hogy business hotelre lesz igény, vagy akár családi házakra, sorházakra, hiszen a kerttel rendelkező lakóházak iránt növekszik a kereslet.  

 

– A retail parkokban egyre komplexebb szolgáltatásokat találunk, elég, ha csak a külső parkolókban, terekben megjelenő vendéglátó funkciókat, autóipari vállalkozásokat említjük, de van, ahol korcsolyapálya is működött a télen. Hová lehet még fejlődni, merre mehetnek még el a közösségi szolgáltatások?

– Az emberek szokásai folyamatosan változnak. Felvettük a kapcsolatot a Sorbonne Egyetem egyik professzorával, aki társadalmi trendek kutatásával foglalkozik, hogy segítsen feltérképezni a piaci trendeket és az emberek változó igényeit. Az ő elmélete szerint a jövőben még fontosabbá válik, hogy az otthonunk, a munkahelyünk, a bevásárlási lehetőségek, valamint a szabadidős tevékenységeink mind könnyen elérhető távolságban legyenek egymástól – így született meg a „15 minute city” (a város, melyben minden 15 percen belül elérhető) koncepciója. Tradicionálisan a hipermarketek és kereskedelmi parkok a városon kívül épültek, és legkönnyebben autóval lehetett őket megközelíteni. Ma már legalább olyan fontos, hogy minden Auchan Korzó tömegközlekedéssel, sőt akár kerékpárral vagy gyalogosan is megközelíthető legyen.

Nyugat-Európában ezt könnyebb megvalósítani, hiszen kiterjedt kerékpárúthálózat áll rendelkezésre, de a változás már Magyarországon is elindult. Az Auchan Korzó Óbuda lehet egy ilyen helyszínünk, hiszen az áruház mögött lehetőség nyílna egy nagyszerű kerékpárút kialakítására, illetve már most is ott van, de fejlesztésre szorul. Készek vagyunk segíteni a helyi közösségnek az infrastruktúra javításában. Ez az, amit a hármas pozitív hatás (környezeti-szociális-gazdasági) alatt értettem, hiszen ami az embereknek jó, az a mi vállalkozásunkat is nyereségesebbé teszi. Vagyis összességében a közösségi szolgáltatások fejlesztésénél bármi szóba jöhet, ami a kereskedelmi parkokat attraktívabbá teszi, és közelebb hozza az emberekhez.

– Konkrétan milyen projektekkel debütál Magyarországon az Nhood Services Hungary?

– Az első és legfontosabb az Auchan Korzó Soroksár üzletközpont átalakítása, amit minél előbb szeretnénk elkezdeni, hiszen erre a lezárások most kedvező lehetőséget nyújtanak. A munkákat éjszaka fogjuk végezni, így az áruházat emiatt nem kell majd lezárni. Többek között kibővítjük az ételudvart, teraszokat nyitunk, lecseréljük a lámpákat, elektronikai berendezéseket, illetve az az üzletsor arculatában is teljesen megújul, hogy a vásárlóink még barátságosabb környezetben tölthessenek időt nálunk.  A másik projektünk a Dunakeszi helyszínünkkel kapcsolatos, de itt még nem árulhatok el részleteket. Szeretnénk egy új elképzeléssel, vízióval előállni nemcsak az Auchan, hanem az egész kereskedelmi park számára. Illetve van még egy projektünk, melynek keretében napelemeket fogunk elhelyezni 18 Auchan áruházon országszerte, így az elektromos áramot a jövőben 100%-ban napenergia segítségével állíthatjuk elő. Ennek végrehajtásán az Auchan-nal együtt dolgozunk, és reményeink szerint jövő év végig meg is valósítjuk.

Partnereink